V 75 procentech případů mohli za tragickou srážku řidiči. Jeli nepřiměřenou rychlostí, chodce přehlédli, nebo si přechodu nevšimli. "Bohužel, ne všechny přechody jsou dobře viditelné a zvýrazněné," řekl dnes ČTK Josef Tesařík z dopravní policie. Ve čtvrtině případů si smrt svou neopatrností zavinili chodci.

Proti předešlým letům letos stoupl počet těžce zraněných chodců, lehce zraněných však ubylo. Těžce zraněných bylo 85, což je o šest více než loni, lehce se zranilo 297 lidí, tedy o pět méně než loni. Ve srovnání s rokem 2000 ale policie zaznamenala u obou skupin dvoutřetinový nárůst. Celkový počet nehod na přechodech v období od ledna do června dosáhl téměř čtyř stovek, což je zhruba o dvacet více, než v předešlém roce a o více než třetinu více než před přijetím nové vyhlášky.

Nejnebezpečnějším místem vícepruhová komunikace

Zatím poslední tragická nehoda se stala v úterý v Pardubicích. Pět lidí, mezi nimi jedno dítě, srazil na přechodu v centru města řidič vozu Fiat. Čtyři osoby utrpěly těžká zranění, sedmapadesátiletá žena při převozu do nemocnice zemřela.

Za poměrně významný nárůst tragických i lehčích nehod na přechodech pro chodce v posledních letech může podle Tesaříka zčásti to, že řidiči ani chodci si na nová pravidla ještě zcela nezvykli. Nejlepší situace je přitom podle něj v hlavním městě, kde se pěší dokážou nejlépe orientovat v hustém provozu, podotkl.

Za nejnebezpečnější místa expert považuje vícepruhové komunikace. Chodci totiž vidí, že jim dal přednost vůz ve vnějším pruhu, stává se však, že v pruhu blíže ke středu vozovky auta nezastaví. Lidé na těchto místech tak musí být zvlášť opatrní, upozorňuje Tesařík.

Zrušit přednost chodců?

Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu se s Tesaříkem shoduje v tom, že řešením nepříznivého vývoje v počtu nehod na přechodech nemůže být zrušení vyhlášky o přednosti chodců. Soudí, že přísnější by měla být výuka v autoškolách i represe na silnicích. "U vozovek by mělo stát více policistů, rezerva je i u autoškol" řekl ČTK. Chodci by si podle něj zase neměli myslet, že přednost na přechodech mají za všech okolností, musí totiž vzít v úvahu například vzdálenost a typ vozu či počasí.

Navrhovaný bodový systém trestání řidičů počítá s tím, že by motorista, který nedá chodci přednost, přišel o tři body z dvanácti. Navíc by dostal pokutu ve výši 2500 až 5000 korun. Pokud by se tohoto přestupku dopustil vícekrát za rok, mohli by mu policisté až na šest měsíců vzít řidičský průkaz. xxx V současné době řidičům hrozí bloková pokuta do 1000 korun, ve správním řízení pak dvojnásobek.