"Systém začneme budovat už v průběhu letošního roku a měl by být dokončen v roce 2007. Stát zajistí koordinovaný sběr, zpracování a ověřování informací. Bude tedy garantovat přesnost a kvalitu dopravního zpravodajství, což přispěje k větší bezpečnosti na silnicích a umožní pružně reagovat na situaci," řekl novinářům ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza.

Nyní se řidiči dozvídají aktuální dopravní informace většinou prostřednictvím rozhlasových stanic, které čerpají z náhodných telefonátů účastníků nehod a z kontaktů s dopravní policií. Kvalitní informace má přitom v rámci své působnosti řada subjektů veřejné správy. Ne vždy se ale dostanou k lidem za volantem. A to by měl jednotný systém změnit.

Provozovatel byl vybrán bez soutěže

Provozovatelem systému bude Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Vláda se tak rozhodla, aniž bylo vypsáno výběrové řízení. Na otázku proč odpověděl Michal Hala z ŘSD: "Je to nejlevnější cesta. V Ostravě máme silniční databanku, na niž se dá při vytváření systému dobře navázat. Na internetových stránkách ŘSD poskytujeme už dnes zprávy o uzavírkách i o počasí na dálnicích. A počítáme s tím, že středisko dopravních informací bude právě v Ostravě."

Garanty realizace projektu jsou ministerstva dopravy, vnitra a informatiky, která budou ze svých zdrojů přispívat na úhradu nákladů. Informace o nehodách, dopravních zácpách, objížďkách a uzavírkách, přepravě nebezpečných nákladů a podobně budou do centra předávat policie, záchranná zdravotní služba, hasiči, ŘSD, správy údržby silnic, krajské, městské a obecní úřady, Celní správa, armáda, dopravní podniky, taxislužby, kurýrní služby, i pořadatelé velkých akcí.

Nejprve o dění na dálnici D1

Řidič by tedy měl dostat skutečně pohotovou a objektivní informaci. A jakým způsobem se k němu donese? Na to odpověděl koordinátor projektu Jaroslav Zvára: "Kompletně státem garantované dopravní informace najdou řidiči před cestou na portálu veřejné správy (www.portal.gov.cz). V brzké době jim budou předávány přímo do jejich vozů prostřednictvím speciálních navigačních přístrojů. Předpokládáme ale, že se toho ujmou i rozhlasové stanice a telekomunikační společnosti."

Řidiči by tedy měly stačit k informovanosti rádio v autě a mobilní telefon. Jak ale Zvára upřesnil, zpočátku půjde jen o dění na nejstarší české dálnici D1 (Praha-Brno). Postupně k tomu přibudou další komunikace a v roce 2007 by už systém měl zahrnovat skutečně celou silniční síť ČR.