Článek
Na autosalonu v americkém Detroitu se na tom shodli analytici. Saab patřící americkému koncernu General Motors, Volvo a Jaguar patřící Fordu měly loni na americkém trhu dohromady podíl 1,3 procenta. Zhruba totéž dokázaly značky Mercedes a BMW samostatně. V Evropě je situace ještě výraznější. "Nemyslím, že by (Ford a GM) vůbec někdy dohnaly Němce na tomto segmentu trhu," řekl agentuře Reuters například Himanshu Patel, analytik společnosti JP Morgan v Londýně. Analytici říkají, že se Fordu a GM nedaří upoutat představivost řidičů a investovat do dostatečně široké výrobní řady. Užší spolupráce mezi firmami v rámci koncernů a společné autodíly by jim snížily náklady, dodávají.
Zatímco německé automobilky vytvářejí solidní zisk a mají marži provozního zisku pět až osm procent rok za rokem, Saab je ztrátový a Volvu se ziskem nepodařilo vyrovnat ztrátu 500 milionů dolarů, která loni vznikla v Jaguaru. Ford za jednotlivé značky čísla nezveřejňuje. Detroitským automobilkám ztěžují situaci například závazky ve vyplácení penzijních programů. Ford, který je v polovině několikaletého plánu změn, v roce 2001 vykázal ztrátu 5,45 miliardy dolarů. O konkrétních investicích do vývoje jednotlivých značek automobilky mlčí. Analytici jsou však přesvědčeni, že německé firmy v posledních letech investovaly více a díky tomu mají v luxusních salonech širokou nabídku.
Ford a GM se je nyní snaží dohnat, ale může již být pozdě, míní někteří analytici. Společnosti Ford a GM se podle ekonomů snažily zvýšit krátkodobě zisk snížením výrobních kapacit, podle analytiků tudy ale cesta nevede v dlouhodobém pohledu. Oba koncerny by se měly snažit integrovat do svých struktur převzaté evropské závody, aby jednotnou výrobou komponentů dosáhly co největších úspor, napsala agentura Reuters.