"Nyní jsme prorazili levou tunelovou troubu, pravá bude následovat zhruba za čtrnáct dnů," řekl Právu generální ředitel investorské firmy Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Tunel, který bude měřit i s portály 380 metrů, je nejnáročnější a s cenou 1,5 miliardy korun také nejdražší stavbou na celém dvacetikilometrovém obchvatu Plzně. Ten bude stát celkem devět miliard a je hotový až na posledních 3,5 kilometru kolem Valíku. Kromě tunelu chybí i most přes Úhlavu, celá tato část bude zprovozněná také v říjnu 2006.

"Zároveň Německo otevře úsek k hranicím, dálniční sítě obou států se tak propojí," připomněl Laušman. Česko tak získá první kvalitní silniční napojení na západní Evropu.

Technické libůstky

Stavba pod Valíkem, který léta platil za baštu ekologických aktivistů protestujících proti vybrané trase obchvatu, je technicky neobvyklá. "Kvůli zmenšení záboru pozemků jsou obě tunelové trouby přisunuty k sobě. Střední stěnu tak netvoří horninový masív, ale železobetonová přepážka," vysvětlil Laušman.

Geografické složení Valíku, odkud musí tuneláři vytěžit 116 tisíc kubíků, není zdaleka ideální. "Převládají zvětralé břidlice, ve kterých se razí podstatně hůře než ve tvrdé skále," podotkl Laušman. Výška nadloží se pohybuje jen kolem třiceti metrů -původně se také uvažovalo o tom, že zde dálnice povede jen v zářezu.

Z bezpečnostního hlediska bude tunel patřit k nejmodernějším v Evropě. "Projekt vyhovuje nejnovějším směrnicím vydaných po tragédiích v alpských tunelech. Od kamerového systému, přes možnost zastavit dopravu před tunelem až po speciální příjezdovou komunikací pro hasiče," poznamenal Laušman.

Řidiči si ale technických vymožeností zřejmě nevšimnou - tunelem prosviští za pouhých deset sekund. Stavba pod Valíkem si svou republikovou jedinečnost dlouho neudrží - jen dva měsíce po jejím otevření má být zprovozněn i tunel Panenská na dálnici D8, který bude dlouhý 2,031 km.