Poslanci tak reagovali na obavy odstupujícího ministra dopravy Milana Šimonovského (KDUČSL), že kvůli vládní krizi Sněmovna opět odloží projednání návrhu novely tohoto zákona, jímž se má Sněmovna ve druhém a třetím čtení zabývat počátkem května.

Vláda chce novelou zavést bodový systém postihu neukázněných motoristů, zvýšit pravomoci policie i pokuty za dopravní přestupky, upravit pravidla silničního provozu a v neposlední řadě prodloužit termín pro výměnu řidičských průkazů. Zejména poslanci ODS však zpochybňují, zda je rozumné se nadále novelou zákona č. 361 zabývat.

"Vládní předloha je velmi silně svázána s osobou Šimonovského. Ten je teď v demisi a není jasné, zda na postu setrvá, nebo ho nahradí někdo jiný. Příchodem jiného ministra by se pohled na novelu mohl podstatně změnit," uvedl za klub ODS stínový ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.

Šimonovský ztížil poslancům práci

Šimonovský na zasedání hospodářského výboru připustil, že svou demisí zkomplikoval poslancům práci. "Novela zákona č. 361 ale není politická a její další odklad by byl nerozumný i z hlediska výměny řidičských průkazů.

Tím, že novela získala už roční skluz, je nejvyšší čas, abychom vnímali i tento aspekt. Vždyť pokud by se termín pro výměnu nezměnil, došlo by ke kolapsu dopravních úřadů," prohlásil Šimonovský. Poslanci na to reagovali ujištěním, že pokud vláda předloží k výměně řidičských průkazů zvláštní novelu, nebude problém ji rychle schválit. "Sněmovna nemá k prodloužení lhůty výhrady a je politická vůle to přijmout," zdůraznil například Oldřich Vojíř (ODS).

Podle vládního návrhu novely zákona č. 361 by u řidičských průkazů vydaných od 1. července 1964 do 31. prosince 1993, měla platnost skončit 31. prosince 2007. Motoristé, kteří mají průkaz z let 1994 až 2000, mají dostat na výměnu čas ještě o tři roky déle. A platnost průkazů vydaných od ledna 2001 do loňského roku by měla být ukončena dokonce až 31. prosince 2013.

Při cestách do ciziny nadále bez obav

Tisková mluvčí ministerstva dopravy (MD) Marcela Švejnohová Právu už dříve řekla, že kdyby ve Sněmovně novela padla, bude prodloužení termínů výměny řidičáků přičleněno k návrhu jiného zákona nebo k tomu MD vydá vyhlášku.

Nové řidičské průkazy se znakem EU dostávají u nás motoristé od loňského května, kdy Česká republika vstoupila do Evropské unie. Jsou to růžovomodré plastové karty o velikosti 54krát 86 milimetrů, zhruba o polovinu menší než dosavadní řidičáky v plastikovém obalu. Odpovídají tedy velikostí kreditní kartě.

Na rozdíl od předchozích řidičských průkazů se ty nové zhotovují centrálně. Praxe je obdobná jako u občanských průkazů či cestovních pasů. Motorista vyplní žádost na předepsaném tiskopisu, na němž je přesně stanoveno místo pro podpis a nalepení barevné či černobílé fotografie. Žádost pak řidič podá na příslušném magistrátu či úřadu obce s rozšířenou působností.

Podle Švejnohové má zatím v celé republice řidičák se znakem EU jen zhruba 560 tisíc řidičů. S Evropskou unií se ČR ovšem dohodla, že starší české řidičské průkazy budou všechny členské země uznávat nejméně do konce roku 2007. Čeští motoristé se tedy nemusejí obávat, že by jim při cestách do zahraničí vznikly kvůli řidičskému oprávnění nějaké problémy.