„Je výjimečný, protože byly vyrobeny jenom dva kusy, a z těch dvou zbyl jenom tento jediný, který dnes vystavujeme. K nám se to dostalo úplně jednoduše, bylo zapomenuté v jedné garáži,” říká Jaroslav Šerý, majitel AutoMotoMuzea Oldtimer v Kopřivnici.

Vůz v roce 1902 vyrobila berlínská firma Hans Windhoff ve spolupráci s firmou Arthur Haendler, která dodala motor, a karosárnou Schebera. Účelem byla reklama na chladiče značky Windhoff. Už v roce 1903 se automobil dostal do Vídně do majetku olomouckého arcibiskupa Theodora Khona a pak zůstal v českých zemích. Jezdil v Olomouci, Kroměříži nebo Lošticích.

Takhle jednoduché volanty už dnes nepotkáte.

Takhle jednoduché volanty už dnes nepotkáte.

FOTO: Jaroslav Ožana, ČTK

„Mezi válkami se nacházel v majetku pana Pospíšila, zámečníka z Olomouce, který auto používal ještě krátce po válce. Zmínka o automobilu Windhoff se objevila v časopisu Mladý svět v roce 1968, kde byl uveden na seznamu tehdy nejcennějších historických vozidel u nás,” nastiňuje Šerý.

Windhoff je poháněn s jednoválcovým benzínovým motorem o objemu 908 ccm. Váží 400 kg a může jet rychlostí až 50 km/h. Motor je umístěn vpředu a má třírychlostní převodovku, přes kterou pohání zadní kola. Jako všechny automobily z té doby má řízení vpravo.

Cit renovátora pro detail je úžasný.

Cit renovátora pro detail je úžasný.

FOTO: Jaroslav Ožana, ČTK

Podle Šerého dostal renovaci auta na starost Milan Pulec. Trvala tři roky. „Čalounění se muselo dělat znova, různé dřevěné věci, které byly shnilé, se musely dělat znova, ale celý podvozek včetně motoru, výkovků, to všechno je původní a motor krásně běží,” popisuje Šerý.

Muzeum vystavuje i další unikátní exponáty. K vidění jsou v něm desítky historických automobilů i motocyklů z celého světa a část expozice se obměňuje.