Automobilka Porsche loni mocně slavila sedmdesát let svých sportovních aut, připomínala model 356 No. 1, první prototyp, vzniklý v roce 1948. Ten vůz byl splněným snem Ferryho Porscheho, syna Ferdinanda, který se narodil ve Vratislavicích nad Nisou a v roce 1931 založil firmu Porsche.

Jak Porsche slavilo 70 let sporťáků
Porsche v Polsku oslavilo sedmdesátiny svých sporťáků. Byli jsme u toho
Porsche v Praze vystavuje svou genesis, repliku prvního vozu značky v historii
Exkluzivně: na trati v Goodwoodu za volantem vzácné Carrery GT

Ferdinand Porsche vyvinul KdF-Wagen, který se později stal Volkswagenem Type 1, řečeným Broukem - nejznámějším autem v historii. Na jeho základě ale kromě 356 No. 1 vzniklo ještě jedno auto, o kterém lze prohlásit, že to je Porsche, a to mnohem dříve.

Při výkonu pouhých 32 koní byla aerodynamika klíčová.

Při výkonu pouhých 32 koní byla aerodynamika klíčová.

Dostalo název Type 64 a Ferdinand Porsche ho postavil pro závod mezi Berlínem a Římem, který byl plánovaný na září 1939. Jenže Hitler stihl 1. září 1939 napadnout Polsko a rozpoutat tak druhou světovou válku - a ze závodu sešlo.

Projekt Type 64 byl oficiálně zrušen a jediný vyrobený kus se stal majetkem německé vlády. Přesto ještě v prosinci 1939 vznikl druhý kus a v červnu 1940 dokonce ještě jedno, třetí auto. To ale používalo části z prvního kusu, který stihl havarovat.

Stav možná není dokonalý, ale tohle auto existuje v jediném kuse na světě.

Stav možná není dokonalý, ale tohle auto existuje v jediném kusu na světě.

Type 64 měl podvozek a pohonné ústrojí stejné, jako KdF-Wagen, ale plochý vzduchem chlazený čtyřválec byl naladěn na 32 koní. Zcela odlišná je také karoserie, je z hliníkové slitiny a nýtovaná - podobně jako druhoválečná letadla.

Na kusech č. 2 a 3 během války i po ní probíhal vývoj různých částí pro Ferryho vlastní vůz, již zmíněnou 356. Type 64 je tak tím chybějícím dílkem, který spojuje KdF-Wagen Ferdinanda Porscheho s Ferryho 356 No. 1.

Logo Porsche přibylo až po válce.

Logo Porsche přibylo až po válce.

Vůz na těchto fotografiích je ten třetí, vyrobený v roce 1940, a protože číslo 2 nepřežilo válku, je to jediný dochovaný exemplář. Zůstal v rodině Porsche celou válku a v roce 1946 na jeho příď Ferry přilepil nápis Porsche.

V roce 1947 se dostalo vozu renovace, kterou ale neprováděl Porsche sám, nýbrž ji svěřil turínské karosárně Pininfarina. O dva roky později ho koupil závodník Otto Mathé, v 50. letech se stal prvním závodníkem, který dosahoval úspěchů s vozem značky Porsche, a ponechal si ho až do své smrti v roce 1995.

Plochý čtyřválec je chlazený vzduchem.

Plochý čtyřválec je chlazený vzduchem.

„Bez Typu 64 by neexistovala 356, 550 nebo 911. Je to příběh vzniku značky Porsche,” říká Marcus Görig, specialista na automobily u aukčního domu RM Sotheby's.

Právě tento dům nabídne Type 64 v aukci, a to v kalifornském Monterey 15.-17. srpna letošního roku. Má potenciál stát se nejdražším Porsche v historii, odhady hovoří až o 20 milionech dolarů, tedy asi 459 milionech korun.