Zní to jako pohádka. Proč složitě vyrábět elektřinu, těžit čím dál tím vzácnější ropu pro výrobu benzinu či nafty, nebo nákladně získávat vodík, když můžeme jezdit na odpad, kterého je všude kolem naopak čím dál více?

Nad tímto tématem zpracování odpadu pro pohon aut se zabývá Seat ve svém novém programu. Španělská automobilka se obecně v posledních letech specializuje na plynové pohony, především na CNG. Pro celý koncern Volkswagen vede jejich vývoj. Jedním ze zdrojů pro takto upravené pohonné jednotky by mohl prý být i biometan, který se získává právě z odpadu.

Seat své plynové modely označuje písmeny TGI.

Seat své plynové modely označuje písmeny TGI.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Pilotní projekt nazvaný Methamorphosis vytváří dostatek biometanu pro testovací provoz čtyř vozidel. Specializované zařízení Ecoparc 2 však má potenciál vyrábět mnohem větší množství plynu. Pokud by byl veškerý bioplyn získávaný v areálu rafinován na biometan, mohlo by 3750 leonů objet každý rok zeměkouli. V současnosti jezdí na biometan tři leony a jedna arona. Vliv ekologického paliva na jejich motory bude zkoumán po ujetí minimálně 30 000 kilometrů s každým vozem.

Složitá cesta

A jak vůbec cesta z odpadkového koše do nádrže probíhá? Biometan se vyrábí z organického odpadu z hnědých popelnic a z dalšího využitelného materiálu z šedých popelnic. Závod na třídění a likvidaci odpadu v Barceloně přeměňuje všechny uvedené suroviny na biopalivo.

Na tento pohon by měl v budoucnu umět jezdit každý motor upravený pro CNG.

Na tento pohon by měl v budoucnu umět jezdit každý motor upravený pro CNG.

FOTO: Seat 2x

Proces přeměny začíná, jakmile je v areálu Ecoparcu vytříděn veškerý organický odpad a umístěn do obrovských nádob pro anaerobní digesci. Každá z těchto nádob má objem 4500 metrů krychlových a s výškou 26 metrů je stejně vysoká jako 8poschoďová budova. Díky nepřítomnosti kyslíku se v nádobách spustí rozkladné procesy, mezi jejichž produkty patří plyny. O 30 dnů později je výsledkem bioplyn s 65% podílem metanu.

„Tento bioplyn stále ještě nemá dostatečnou kvalitu k tomu, aby mohl pohánět motory, takže musí být rafinován,“ vysvětluje inženýr Andrew Shepherd. Organické zbytky, které nebyly přeměněny na bioplyn, naleznou uplatnění jako hnojiva. Všechno tak má své další využití.

Testy probíhají v Barceloně.

Testy probíhají v Barceloně.

Následuje rafinace a stlačení. V tomto kroku obsahuje směs plynů metan a oxid uhličitý. Směs plynných látek je však nutné dále rafinovat, aby dosáhla dostatečné kvality pro pohon automobilů. Po fázi rafinace se plyn stlačí a skladuje.

Biometan je poté připravený k použití v jakémkoli vozidle s pohonem na zemní plyn. Doplnění paliva na plnicí stanici projektu trvá méně než 3 minuty. „Tento biometan lze dodávat do sítě pro distribuci zemního plynu. Biometan má stejné chemické složení, takže může být používán přímo nebo ve směsi s konvenčním zemním plynem,“ říká Shepherd.