Hlavní obsah

Nizozemec objel půl světa elektromobilem. Trvalo to tři roky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Wiebe Wakker strávil tři roky na pouti z Nizozemska do Austrálie. Vydal se na ni bez peněz, spoléhaje na pomoc lidí po cestě. Aby ukázal, že elektromobilem je možné dojet opravdu daleko. Urazil téměř sto tisíc kilometrů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Wiebe Wakker objel elektromobilem půl světaVideo: Wiebe Wakker, Reuters

 
Článek

Před pár týdny jsem zkoušel, jestli se dá elektromobilem dojet na chalupu vzdálenou necelých 300 km. Bral jsem to jako dobrodružství a nevěděl, co můžu čekat. Proti pouti, kterou v neděli 7. dubna zakončil Nizozemec Wiebe Wakker, to však ani nestálo za řeč.

Wakker totiž ve svém elektromobilu putoval přesně 1119 dnů, téměř přesně tři roky, z Nizozemska do Austrálie. „Chtělo to nějaké úsilí, ale celkově to byl docela snadný výlet, možný díky stovkám lidí, kteří se přihlásili na mém webu a nabídli pomoc cestou,“ komentoval svou pouť Wakker pro web Sydney Morning Herald.

Foto: Wiebe Wakker, Reuters

Obratník Raka přejel Wakker víckrát, zde v Barmě

Vyrazil 15. března 2016 bez peněz, spoléhaje na pomoc lidí cestou. Někteří mu už předem nabídli místo k přespání či k nabití auta prostřednictvím webové stránky, kde o své cestě předem informoval.

Projezdil Evropu i Austrálii

Celkem navštívil 33 zemí a ujel 95 tisíc kilometrů. Přes Švýcarsko, Rakousko a Dánsko dojel na Nordkapp, nejsevernější bod Evropy, pak jel přes Moskvu, Polsko, Ukrajinu, Buharsko, Turecko a Írán, navštívil také Spojené arabské emiráty. Přeplul do Indie a přes Bangladéš, Bhútán a Barmu dojel do Singapuru a dále přes Brunej a Východní Timor do severní Austrálie. Tu objel celou, navštívil posvátnou horu Uluru a skončil v zahradách u opery v Sydney.

Foto: Wiebe Wakker, Reuters

V Indii se Modrý bandita vozil i v náklaďáku.

Svůj elektrický Volkswagen Golf Variant páté generace nazval Blue Bandit, tedy Modrý bandita. V Indonésii vůz podstoupil opravu baterie a v Austrálii, kam Wakker dorazil vloni v červnu a jezdil tam až do neděle, se baterie kvůli vysokým okolním teplotám často přehřívala.

„Modrý bandita“ je srovnatelný s továrním e-Golfem

Golf V se jako elektromobil nevyráběl, Blue Bandit je tedy unikátní stavbou. Přesto nemá nepoužitelné parametry – podle webu NewAtlas má jeho elektromotor výkon 204 koní a lithium-ionová baterie má kapacitu 37 kWh, o chloupek větší než u současného e-Golfu, který nabízí 35,8 kWh. Dojezd na jedno nabití je 200 kilometrů.

Podle webu TheDriven bylo cestou použito 17 megawatthodin elektřiny, jejíž cenu Wakker odhaduje celkem na zhruba 91 tisíc korun. Ve srovnání s tím, kdyby cestu podnikl konvenčním autem, ušetřil více než 12 milionů tun CO2.

Foto: Wiebe Wakker, Reuters

Wiebe Wakker v cíli své pouti v australském Sydney

A proč se do něčeho takového pustil? „Zájem o elektrická auta roste pomalu zejména kvůli spoustě předsudků. Lidé věří, že nejsou spolehlivá nebo že nedokážou urazit dlouhé vzdálenosti. Tím, že dojedu z Holandska doslova na druhý konec světa, doufám, že lidem pomůžu změnit názor,“ uvedl Wakker v lednu, kdy projížděl australským Adelaide.

Reklama

Výběr článků

Načítám