S jednatřicátým březnem skončila povinnost jezdit na zimních pneumatikách, pokud - stručně řečeno - je na vozovce sníh, led nebo námraza, nebo pokud to lze předpokládat. To znamená, že je vhodné přezout na letní pneumatiky.

Čtěte také:
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Stěrače bývají po zimě opotřebené. Výměna není složitá
Přezutí na letní pneu s posledním březnovým dnem? Někdy je lepší nespěchat

„Zimní pneumatika má většinou delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a hlučnost,” říká Juraj Ižvolt ze společnosti Continental. „Letní a zimní pneumatiky jsou vyrobeny z rozdílných směsí, liší se i konstrukcí a reagují rozdílně na různých typech povrchu,” doplňuje.

Podobně hovoří i Martin Knor z Auto Kelly: „Někteří řidiči se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky zaručí vyšší bezpečnost i v létě. Tato domněnka je mylná, protože směs, ze které jsou zimní pneu vyrobeny, při vyšších teplotách příliš měkne a narůstá tak brzdná dráha vozidla.” To jsme si mimochodem ověřili na vlastní kůži - vloni na podzim ve škole smyku.

Pneumatika je široká 205 mm, bočnice má 60 procent šířky běhounu, konstrukce je radiální a průměr je 16 palců. Označení 92H je nosnostní a rychlostní index.

Pneumatika je široká 205 mm, bočnice má 60 procent šířky běhounu, konstrukce je radiální a průměr je 16 palců. Označení 92H je nosnostní a rychlostní index.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Začít můžeme od toho nejjednoduššího a zároveň základního, co je třeba znát, vybíráte-li nové pneumatiky - rozměru. Ten je uveden ve formátu např. 205/60 R16, jako na pneumatice na obrázcích, a je dost možná nejhorší kombinací jednotek, kterou člověk běžně potká. Číslo 205 je šířka běhounu v milimetrech, 60 je výška bočnice v procentech šířky běhounu (takže tato bočnice je vysoká 123 mm) a 16 je průměr disku v palcích.

Písmeno R označuje, že pneumatika má radiální konstrukci. Pneumatika totiž není jen guma, má v sobě různé vrstvy z různých materiálů. A „radiální konstrukce” znamená, že vlákna kostry pneumatiky jsou uložena kolmo k obvodové kružnici.

Kolem označení rozměru se lze setkat také s písmeny P jako „passenger” pro osobní vozidlo, LT pro „light truck”, tedy lehké užitkové vozidlo nebo C jako „cargo” nebo „commercial”, opět pro lehké užitkové vozidlo, např. dodávku.

„Tubeless” říká, že pneumatika nepotřebuje duši. „Steel Belted”, že kordy v konstrukci pneumatiky jsou ocelové, a „Radial”, že je konstrukce radiální.

„Tubeless” říká, že pneumatika nepotřebuje duši. „Steel Belted”, že kordy v konstrukci pneumatiky jsou ocelové, a „Radial”, že je konstrukce radiální.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Další podstatnou věcí je nosnostní a rychlostní index, zde 92H. Číslo 92 je nosnostní index a říká, že nejvyšší zatížení této jedné pneumatiky je 630 kg. Čtyři takovéto gumy tedy unesou auto těžké 2 520 kg. Je nasnadě, že tento součet by měl být vyšší, než je nejvyšší přípustná hmotnost vozidla.

V souvislosti s nosností se lze setkat také s označením XL nebo Extra Load. To podle webu společnosti Barum označuje, že je pneumatika zesílená tak, aby uvezla větší náklad (což je samozřejmě reflektováno i vyšším nosnostním indexem). Hodí se tedy např. pro SUV.

Písmeno H je rychlostní index a říká, že tato pneumatika dlouhodobě zvládne jízdu rychlostí až 210 km/h. Opět, tento index by měl být vyšší, než je nejvyšší rychlost, jaké je auto schopné dosáhnout. Jaký nejnižší nosnostní a rychlostní index je u vašeho auta přípustný, také udává velký technický průkaz.

Tato tři označení udávají provozní vlastnosti pneumatiky.

Tato tři označení udávají provozní vlastnosti pneumatiky.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Za zmínku stojí také označení „Treadwear”, tedy „opotřebovávání běhounu”. Čím je tohle číslo vyšší, tím déle na pneumatice vydrží vzorek. Na tohle ale podle Jasona Fenskeho, který stojí za kanálem Engineering Explained na YouTube, není žádná univerzální škála jako u hmotnostních či rychlostních indexů, 320 u jednoho výrobce může znamenat něco jiného než 320 u jiného výrobce.

Označení „Traction”, tedy „trakce”, hned vedle udává jedinou věc, a to brzdnou dráhu za mokra. Používají se čtyři označení - AA, A, B a C od nejlepšího po nejhorší. Neříká ale konkrétně, jak dlouhou brzdnou dráhu bude mít vaše auto, protože to závisí na výkonu brzd, váze auta, míry opotřebení pneumatik a samozřejmě i na rychlosti jízdy.

Podobnou funkci má označení „Temperature”, tedy „teplota”. Udává odolnost pneumatiky vůči generování tepla při jízdě určitou rychlostí a u pneumatik pro osobní auta se používají tři označení - A, B a C. Nejlepší A je z tohoto hlediska efektivní v rychlostech nad 185 km/h, C značí efektivitu do rychlosti 160 km/h.

Čísla 0816 někde za označením DOT ukazují, kdy byla pneumatika vyrobena.

Čísla 0816 někde za označením DOT ukazují, kdy byla pneumatika vyrobena.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Důležitou informací jsou také čtyři čísla někde za označením DOT, která udávají, kdy byla pneumatika vyrobena, a to ve formátu týden-rok. Tato konkrétní letní bridgestonka má označení 0816, takže vznikla v 8. týdnu roku 2016, tedy na konci února.

Na pneumatikách také bývá napsáno, jaký nejvyšší tlak vzduchu za studena zvládnou. Není to hodnota, na kterou máte pneumatiky hustit, je to jejich maximum; jak pneumatiky nahustit, udává štítek výrobce na dveřích, dveřním rámu či u hrdla nádrže.

Outside jako vnější strana - tato strana pneumatiky musí být vidět, když je kolo namontované na voze. Je to kvůli asymetričnosti vzorku, který byl navržen tak, aby určitá jeho strana byla na vnější straně.

Outside jako vnější strana - tato strana pneumatiky musí být vidět, když je kolo namontované na voze. Je to kvůli asymetričnosti vzorku, který byl navržen tak, aby určitá jeho strana byla na vnější straně.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

A konečně, pokud vidíte na pneumatice označení „Outside”, znamená to, že pneumatika má asymetrický běhoun a musí být nazuta tak, aby strana s tímto označením byla vně auta, nikoliv dovnitř do podběhu. Označení „Rotation” se šipkou patří pneumatikám se směrovým běhounem a označuje, kam se má pneumatika točit, pokud auto jede dopředu.