Hlavní obsah

Ostuda místo frajeřiny. Řidič Jeepu ztroskotal na kupičce sněhu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na první pohled auto do terénu, ale pokud do něj posadíte nezkušeného řidiče, zvládne i Jeep Wrangler tak možná polní cestu. Příliš velké sousto si zřejmě ukrojil řidič jednoho z nich na parkovišti amerického obchodního centra.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jeep Wrangler gen. JK (Ilustrační foto)

Článek

Jeep Wrangler je archetyp offroadu; zčásti pro svůj vzhled a historii, ale také pro své terénní schopnosti, ať už v sériovém stavu nebo po nějakých úpravách. Jenže všechno má své meze a sláva je na fyziku krátká, jak se přesvědčil řidič modrého kousku.

„Přijel jsem včera k obchoďáku, abych tu pojezdil, ale otočil jsem to, když jsem viděl, jak náročné to tam je. Očividně můj stroj na parkoviště obchoďáku nestačí,” sarkasticky komentuje situaci Rik Tinsley, který v minulém týdnu video zveřejnil na Facebooku. U kterého obchodního domu ho natočil, bohužel neříká, ale onen modrý Jeep má registrační značku amerického státu Washington.

Tinsley naráží na americký fenomén nazývaný „mall crawling”. Je to posměšná slovní hříčka, označující majitele offroadů upravených pro jízdu mimo asfalt, se kterými se ale jezdí tak nanejvýš do obchoďáku.

Pomohly by uzávěrky diferenciálů

Že řidič modrého Wrangleru, komicky usazeného na jediné hromádce starého sněhu v okolí, patří do této sorty, můžeme samozřejmě jen předpokládat. Dobrou indicií k tomu ale je samotný fakt, že takhle zůstal viset.

Dvě kola totiž má na pevném podkladu, což znamená, že pokud by mohl uzamknout diferenciály, měl by být schopen se z této situace dostat svépomocí. A kdyby své auto stavěl skutečně pro jízdu v terénu, uzávěrky diferenciálů by v něm jistě nechyběly.

Historie Jeepu Wrangler v kostce

Všechny generace Wrangleru, včetně té současné, jsou potomky lehkého terénního vozidla americké armády, které bylo od roku 1941 vyráběno jako Willys MB a Ford GPW ve fabrikách těchto automobilek. Prezident Dwight D. Eisenhower ho později nazval jednou ze tří rozhodujících zbraní, které Spojené státy ve druhé světové válce měly.

Ve stručnosti - už v roce 1944 se začaly vyrábět civilní verze, označené Jeep CJ (od „civilian Jeep”, tedy „civilní Jeep”) a u American Motors Corporation byly ve výrobě s jistými změnami až do roku 1986. Tehdy firmu AMC koupil Chrysler a legendární offroad dostal jméno Jeep Wrangler.

Uzávěrka diferenciálu totiž k sobě napevno uzamkne oba výstupy, takže se obě kola mohou točit jen stejně, nemůže se jedno volně protáčet. A aspoň jedna je běžně i ve standardní výbavě skutečných offroadů.

Reklama

Výběr článků

Načítám