Nový Ford Focus, představený téměř před rokem, už stihl v Česku získat významné ocenění. Nyní dostává svou první ostrou variantu, označenou ST. V dnešní „době downsizingové” je navíc příjemným osvěžením - jeho motor mezigeneračně narostl.

Čtěte také:
První jízda s Volkswagenem T-Cross: Konečně v životně důležitém segmentu
Test Mitsubishi Outlander 2,0: Schopný rodinný dostavník, ale ne bez chyby
Test Opelu Crossland X 1,5 CDTI AT: Městská štika s francouzskými kořeny

Zatímco verzi ST minulé generace Focusu poháněl dvoulitr, tentokrát vůz dostal 2,3l čtyřválec EcoBoost, který nabídne 280 koní a 420 N.m, což má stačit ke sprintu na stovku za méně než šest sekund.

Verze ST to nepřehání s výfuky ani s okřídlením.

Verze ST to nepřehání s výfuky ani s okřídlením.

Zajímavostí je, že motor dostal anti-lag systém - zařízení, které při uvolnění plynu udržuje turbodmychadlo roztočené. Slouží to k eliminaci prodlevy turba na sešlápnutí plynu, např. při odřazování. Ford tento systém použil v supersportu GT a super-pick-upu F-150 Raptor, které mají oba turbodmychadlem přeplňované šestiválce.

Druhým motorem v nabídce bude dvoulitrový diesel EcoBlue, který nabídne 190 koní a 360 N.m. S těmito čísly je to nejsilnější diesel, který se kdy objevil v nabídce modelu Focus.

Kabina se od civilních verzí moc neliší. Škoda jen, že tu není klasická ruční brzda.

Kabina se od civilních verzí moc neliší. Škoda jen, že tu není klasická ruční brzda.

Novinka je také prvním fordem s předním pohonem, která dostane elektronický samosvorný diferenciál. Tzv. eLSD (electronic Limited Slip Differential) podle tiskové zprávy zostřuje odezvu pomocí počítačem řízeného preventivního ovládání rozdělení síly.

Toto zařízení posílá točivý moment na kolo s lepší trakcí pomocí hydraulicky ovládaných spojek a na jedno kolo dokáže přenést 100 % síly. Dostane ho benzínové ST; naftovému bude muset stačit systém, který prostě přibrzdí kolo s nižší trakcí.

Sedačky dodalo jedno z největších jmen v tomhle byznysu, Recaro.

Sedačky dodalo jedno z největších jmen v tomto byznysu, Recaro.

K mání budou pro benzínový motor dvě převodovky - šestistupňový manuál a sedmistupňová dvouspojka. S manuálem Ford odhaduje kombinovanou spotřebu na 7,6 l/100 km, s dvouspojkou by to mělo být 8 litrů. Diesel bude jen s manuálem a má „žrát” 4,8 litru nafty na 100 km. Všechny kombinace bude možné mít v obou karosářských verzích ST - hatchbacku i kombíku.

Focus ST dostane adaptivní tlumiče a poprvé u této varianty také možnost volby jízdních režimů. Zmíněný anti-lag je aktivní jen v těch ostřejších. „Inteligentní technologie (...) dělají z našeho nového Focusu ST vůz zatím nejvíc podobný Jekyllu a Hydovi. Může být jemným cestovním vozem, ale po stisku tlačítka se změní v ostré sportovní auto,” řekl Leo Roeks, šéf evropské divize Ford Performance.

Samozřejmě na palubě čekejme také technologie jako samočinné parkování, adaptivní tempomat, aktivní vedení v jízdním pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek. Focus ST má dostat také head-up displej a asistenta vyhýbacích manévrů, který má řidiči pomoci se přesně vyhnout nečekané překážce.