Švédský malosériový výrobce supersportů Koenigsegg říká této technologii KNC, Koenigsegg Naked Carbon, tedy doslova nahý karbon. A Regera, kterou si můžete prohlédnout v následujícím příspěvku, je první auto světa, které něco takového dostalo.

Carbon at it's best!? Here it is the new and first Koenigsegg Regera which is finished in Koenigsegg Naked Carbon...

Posted by Keno Zache | photography on Friday, 7 December 2018

Za nahý je karbon označován proto, že na spletených vláknech už není vůbec žádná povrchová úprava. Dokonce je odstraněna i tenoučká vrstva epoxidové pryskyřice, která po zapečení panelů při výrobě na povrchu zůstává.

Vrstva pryskyřice je „opatrně odstraněna ručním leštěním. Je to velmi citlivý proces; o jeden tah víc a struktura pleteného karbonu je zničena”, píše automobilka na svém webu. Právě v tom se liší od ostatních, na první pohled stejných aut. Dosud všechna s viditelnou strukturou karbonu měla nějaký bezbarvý lak právě pro ochranu karbonových vláken.

Karbon s tak tenkou vrstvou laku, že je vidět struktura materiálu, je u aut jako Koenigsegg Regera relativně běžnou věcí.

Karbon s tak tenkou vrstvou laku, že je vidět struktura materiálu, je u aut jako Koenigsegg Regera relativně běžnou věcí.

FOTO: Koenigsegg

Automobilka s touto technologií experimentuje už několik let a používá ji na křidélka, spoilery či volanty. Než se rozhodla ji aplikovat na celé auto, zkoušela, jak se bude velká plocha takového povrchu chovat dlouhodobě vystavená přírodním vlivům. Díly podle vlastních slov nechala několik let venku - samozřejmě že tohle auto bude parkovat v klimatizované garáži, ale přesto - aby se ujistila, že všechno vydrží.

„Nahý” karbon je tvrdší a odolnější než jakýkoliv lak

Podle automobilky je tento povrch mnohem tvrdší než jakýkoliv lak, který by na něm byl. Je prý ale méně citlivý na oděrky od kamínků nebo poškrábání ostrým objektem, než konvenční povrchové úpravy. V neposlední řadě tato úprava ušetří 20 kg oproti lakování. Má ale také nevýhody - jakákoliv nedokonalost, vzniklá při výrobě panelu, už nejde nijak schovat.

„Není neobvyklé, že si zákazník objedná auto s viditelnými karbonovými vlákny. Je to z vizuálního hlediska krásný materiál a naši zákazníci rádi ukazují, z čeho je auto vyrobeno. KNC pozvedá ideu viditelných vláken na novou úroveň,” komentuje tuhle Regeru Christian von Koenigsegg, šéf automobilky.

Regera s takovouto karoserií existuje v jediném kuse a byla připraven pro švýcarského zákazníka. Bude přítomna otevření nového dealerství v téže zemi, které proběhne po Ženevském autosalonu v březnu příštího roku. Jestli ale vůz uvidíme i v Ženevě, není zatím známo. A pochopitelně, nebyla zveřejněna ani cena.