"Předmětem zákona by to být nemělo. Každý zodpovídá za svůj život. Ponecháme tedy na zvážení každého řidiče, jak se rozhodne. Zda bude i přes zimu jezdit s letními pneumatikami, či dá přednost těm zimním," sdělilo už dříve Právu ministerstvo dopravy (MD).

Do vládní předlohy zapracovalo MD desítky pozměňovacích návrhů poslanců na změny pravidel silničního provozu. Požadavek na povinné zimní pneumatiky však z poslaneckých lavic nezazněl. "Když chybí politická vůle, snažíme se alespoň propagačními akcemi řidiče přesvědčit, že je v jejich vlastním zájmu pneumatiky na zimu měnit," řekl včera Právu mluvčí Autoklubu Václav Špička.

.: ANKETA
Jste pro zákonem stanovenou povinnost používání zimních pneumatik?
Hlasujte v anketě na konci článku.

Zatímco ve vyspělých západních zemích přes zimu jezdí na zimních pneumatikách zhruba polovina aut, v Česku je jimi vybavena jen asi třetina vozidel. Pořízení celé sady není lacinou záležitostí. A právě sociálním aspektem politici zdůvodňují, proč zmíněná povinnost ve vládním návrhu novely chybí.

Výrazně kratší brzdná dráha

Povinné používání zimních pneumatik není řidičům legislativně uloženo ani v zahraničí. Je pouze doporučováno. Například rakouské předpisy se o tom zmiňují v souvislosti s nejmenší povolenou hloubkou dezénových drážek. Ta je v Rakousku u zimních diagonálních pneumatik pět milimetrů a u radiálních čtyři milimetry.

Testy, které Autoklub uskutečnil, jednoznačně prokázaly, že při teplotách pod deset stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu a ve všech situacích bezpečnější než letní. Lepší výsledky byly zaznamenány při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.

Na sněhu byla u zimních pneumatik brzdná dráha z rychlosti padesát kilometrů v hodině 35 metrů, ale u letních 43 metrů, tedy o osm metrů delší. Na ledu byl rozdíl ještě větší - z třicetikilometrové rychlosti se auto při použití zimních pneumatik podařilo zastavit po 57 metrech, ale s letními gumami až po 68 metrech. To ale samozřejmě platí jen pro plně funkční pneumatiky, které nejsou ojeté, jsou správně nahuštěné a nevykazují jiné technické vady.

Podle Autoklubu neobstojí ani zmíněný sociální aspekt. Vždyť o dobu, kdy auto jezdí na zimních pneumatikách, se prodloužuje životnost těch letních. Je také nesporně levnější opatřit si sadu zimních gum, než platit opravu vozidla po zbytečné nehodě. A už vůbec nemluvě o nebezpečí pro životy a zdraví řidiče, spolujezdců a ostatních účastníků silničního provozu.

Povinnost minimálně pro kamióny

Ministerské úředníky a poslance se Autoklub snaží přesvědčit alespoň o opatřeních vůči těžkým nákladním automobilům. Vždyť se nezřídka stává, že kamión obutý v zimě do letních pneumatik nevyjede na námraze stoupání a zablokuje komunikaci, o ohrožování ostatních účastníků provozu ani nemluvě.

"Požadujeme, aby kamióny musely mít plnou zimní výbavu. Obávám se však, že ani k tomu nebudou mít poslanci chuť," uvedl Špička. Zimní provoz na silnicích zemí střední Evropy probíhá z dlouhodobého hlediska v průměru ze čtyřiceti procent na suchých vozovkách, z pětačtyřiceti procent na mokrých a jen z patnácti procent na sněhu.

"Dvě třetiny zimního období tedy jezdíme na mokrých a kluzkých silnicích. Dalším aspektem je teplota, která se v průměru pohybuje kolem tří stupňů Celsia. Pro provoz při těchto teplotách nejsou vhodné letní pneumatiky. Ty jsou určeny jen pro teploty vyšší než deset stupňů. Při nižších mohou být přímo nebezpečné," upozorňuje Špička.

Měnit vždy celé sady

Letní a zimní pneumatiky se liší tvarem a uspořádáním dezénu, jednotlivých drážek, a zejména tvrdostí běhounové směsi. Ta je u zimních gum měkčí než u letních. Díky ní mají zimní pneumatiky dobré vlastnosti i v podmínkách, kdy u letních běhounová směs tvrdne a ztrácí přilnavost k vozovce.

Zásadou je měnit obutí vozu v celých sadách. Motorista by tedy měl mít k dispozici čtyři letní a čtyři zimní pneumatiky. Při osazení jedné nápravy vozidla zimními a současném ponechání letních na druhé nápravě může při jízdě po zasněženém nebo zledovatělém povrchu dojít k velmi nebezpečným situacím. Chybu podle Autoklubu dělá také řidič, který se snaží ušetřit tím, že si zakoupí tzv. univerzální pneumatiky. Neexistují totiž takové, které by v našich klimatických podmínkách byly vhodné pro celoroční provoz.