Hlavní obsah

Proč nevyjíždět nádrž do sucha? Může vás to stát desítky tisíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když ujedete pár kilometrů se svítícím „hladovým okem”, jak kontrolce nízkého stavu paliva leckdo přezdívá, nic se nestane. Pokud ale jezdíte pravidelně „na výpary” a občas vám dojde benzín, riskujete poškození u benzínového i naftového automobilu.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Když palivoměr ukazuje něco takového, je nejvyšší čas natankovat.

Článek

Tu kontrolku známe všichni - oranžový symbol čerpacího stojanu, který hlásí, že je na čase natankovat. Rozdíl je v tom, jak k ní přistupujeme. Někdo hned po rozsvícení míří k nejbližší pumpě, jiný jezdí pořád s téměř prázdnou nádrží.

Ten druhý má o něco lehčí auto, takže by mohl mít o pár mililitrů nižší spotřebu paliva. Jenže v případě, že by mu palivo došlo, riskuje poškození palivového čerpadla. To je totiž ponořeno v benzínu či naftě a jeho elektromotor je chlazen palivem, které kolem něj při čerpání protéká.

Pokud by delší dobu čerpadlo nasávalo víc vzduchu než paliva, mohlo by dojít k přehřátí elektromotoru a k poškození buď jeho samotného, anebo jednotky čerpadla. Nakolik se vyplatí riskovat nutnost výměny za jednotky či desítky tisíc korun, protože pumpa o 20 km dál má o 30 haléřů levnější palivo, uvažte sami.

Další riziko spočívá v nečistotách, které mohou být usazeny na dně nádrže. Dokud se pumpa nesnaží nasát poslední zbytky paliva, zůstávají většinou na dně, ale když máte paliva příliš málo, rozvíří se, a pokud je čerpadlo nasaje, mohou ucpat palivový filtr.

Co dělat, když už palivo dojde?

Ve většině moderních aut stačí prostě dolít benzín či naftu - vhodné je vzít aspoň 10 litrů, aby se zaplavil spodek palivového čerpadla - a několikrát otočením klíčku zapnout zapalování. Čerpadlo natlakuje systém, a motor tak má pro start dostatek paliva.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Každoročně od 1. prosince se v ČR prodává tzv. zimní nafta. (Ilustrační foto)

I zde však existuje riziko, a to zejména u vznětových motorů s vysokotlakými čerpadly. Ta jsou naftou i mazána a při pokusu o start motoru se samozřejmě točí. A když se točí „nasucho”, může dojít k jeho zadření.

V tomto případě je rozdíl, jestli je palivový systém vybaven podávacím čerpadlem mechanickým v motorovém prostoru, anebo elektrickým v nádrži. V druhém případě je postup stejný jako výše - několikrát klíčkem zapnout zapalování, a tak aktivovat podávací čerpadlo.

Je-li však podávací čerpadlo mechanické, otáčí jím motor, nikoliv elektřina. V takovém případě je nutné gumovým čerpacím balonkem pod kapotou naftu manuálně nasát do podávacího čerpadla. A pak je možné rovnou startovat.

Jak se tomu všemu vyhnout, je zcela jednoduché - nevyjíždějte nádrž do sucha. Tyto problémy nenastanou, když pár kilometrů pojedete se svítící rezervou; dokud auto nezačne škubat, paliva je v nádrži dost. Ale když už škubat začne, je pozdě.

Anketa

Kdy tankujete?
Kontrolka ještě nesvítí, a už hledám pumpu
30 %
Co nejdřív poté, co se rozsvítí kontrolka
38 %
Podle toho, kdy potkám oblíbenou či levnou pumpu
22 %
Kontrolka mi nezhasla už měsíce, beru vždy za stovku
10 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 100 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám