Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Změřil při něm na třech dopravně vytížených místech v metropoli tisíce projíždějících aut. Podle výsledků necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic, tento komponent zcela postrádá, nebo ho má nefunkční.

Desetina aut také produkuje zhruba dvě třetiny nejškodlivějších emisí z dopravy, tedy velmi malých prachových částic a oxidů dusíku. Tyto látky způsobují nemoci dýchacích cest, kardiovaskulární potíže a řadu dalších zdravotních problémů. Doprava je v Praze nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší.

Expert Vojtíšek: Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu

Významným zdrojem škodlivin jsou i starší diesely, které filtr nikdy neměly. Podle Vojtíška jde nicméně o kombinaci více faktorů a u aut s vymontovaným filtrem jde často o vozy, které mají jinou poruchu, kvůli které se filtr zanášel a majitel ho namísto opravy odmontoval.

Magistrát zatím tápe

U špatně udržovaných motorů bez filtru se míra emisí podle odborníka zvyšuje i o stovky procent. "Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu," uvedl. Dodal, že nejjednodušší způsob, jak zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, je pět či deset procent nejhorších vozů vyřadit z provozu nebo zlepšit jejich stav.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací. Narazil však na problémy kvůli chybějícím objízdným trasám.