Hlavní obsah

Nizozemští studenti sestrojili první stoprocentně recyklovatelné auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První auto, které je udržitelné v celém svém životním cyklu a také stoprocentně recyklovatelné, se jmenuje Noah, česky Noe. Vzniklo na univerzitě v Eindhovenu. Je to elektromobil a může jezdit i jenom na jednu baterii ze šesti, pokud nepotřebujete jet daleko.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Nizozemští studenti sestrojili elektromobil ze lnu a cukruVideo: Reuters

 
Článek

Světově první stoprocentně udržitelné auto vzniklo v Nizozemsku, konkrétně na Technologické univerzitě v Eindhovenu. Jmenuje se Noah, tedy česky Noe - asi ne náhodou stejně, jako biblický námořník.

„Noah je první ,kruhové' auto na světě. To znamená, že je udržitelné ve všech svých životních cyklech, od výroby přes používání až po recyklaci,” uvedl pro Reuters Cas Verstappen, PR manažer projektu.

Baterie vozu váží pouze 60 kg, přesto je nejvyšší rychlost vozu 110 km/h a dojezd 240 km. Váží totiž pouhých 360 kilogramů. A pokud chcete jet jen „kolem komína”, můžete ze šesti baterií pět vyndat, a snížit tak hmotnost auta o 50 kg.

Je vyroben ze lnu a cukru a recyklovat jde do posledního šroubku

Šasi a interiér auta jsou vyrobené z kompozitu lněných vláken a bioplastu na bázi cukru. „Je to kombinace lněných vláknech na cukrové pásce, které v různých směrech prokládáme osmkrát až dvanáctkrát, a pak lisujeme. Len je dobrý, protože má dlouhá vlákna, ze kterých je možné vyrobit tvrdé pláty,” vysvětluje Verstappen.

Jedním z cílů týmu bylo vytvořit auto, které je možné stoprocentně recyklovat ve chvíli, kdy dosáhne konce své životnosti. „Zajistili jsme, aby každý šroubek byl recyklovatelný. To znamená, že pro každý šroubek máme analýzu životního cyklu,” dodává Verstappen.

Pro srovnání, dle směrnice EU s číslem 2005/64/ES se současná, běžná auta recyklují z nejméně 85 procent a 10 procent z nich je energeticky využitelných. Maximálně 5 % je nevyužitelných.

Reklama

Výběr článků

Načítám