Jistě jste si toho už někdy všimli - některá auta mají krycí skla světlometů zažloutlá a matná. Takové lampy v noci svítí podstatně hůř, než kdyby byla jejich krycí skla čirá. Důvodem je fakt, že použitým materiálem není sklo, nýbrž plast. A ten během let pozbyde svou UV ochranu, takže pod slunečními paprsky začne oxidovat.

Pokud s takto nebezpečnými světly jezdit nechcete (což byste skutečně neměli), můžete koupit nové, ale to je oprava poněkud drahá. Existují však metody, jak se oxidace zbavit, tedy jak je vyleštit a učinit „skla” opět průhledná. Tedy v případě, je-li zoxidovaná vnější strana.

Pokud se s tímto problémem potýkáte, možná jste narazili na metodu renovace pomocí zubní pasty. Může něco takového vůbec fungovat? Podle videa mechanika, vystupujícího na YouTube jako ChrisFix, jehož videa sledují desítky miliónů lidí, ano.

Chcete-li to zkusit, potřebujete podle Chrise zubní pastu, která je drsná - když ji vezmete mezi prsty, musí trochu dřít. Pokud tomu tak není, můžete přidat trochu jedlé sody, anebo koupit jinou pastu.

Zoxidovaná vrstva krycího plastu totiž musí být obroušena, abyste se dostali na čirý, nezoxidovaný plast, a k tomu je zapotřebí nějaké abrazivum. Nesmí ale být příliš drsné, aby plast vyleštilo, nikoliv poškrábalo - různé krystalky, kterými se některé pasty chlubí, jsou v tomto případě krajně nevhodné.

Po vyleštění je potřeba nějakým způsobem povrch ochránit před dalším působením ultrafialového záření. K tomu se prodávají tekuté či pevné vosky či takzvané sealanty, které pak podle instrukcí na lahvičce aplikujete a pravidelně obnovujete.

Cesta k trvalé renovaci světel zahrnuje smirkový papír

Permanentní vyleštění světel je trochu složitější, ovšem principiálně stejné - potřebujete abrazivum, abyste se zbavili zoxidované vrstvy, a pak nějakou formu UV ochrany, aby světla dlouho vydržela.

Světlomet mého Chrysleru Sebring v úvodní fotce také prošel renovací, ovšem nikoliv pomocí zubní pasty. Použili jsme brusné papíry o zrnitosti 500, pak 1000 a nakonec 2000, a pak jsme povrch vyleštili lešticí pastou.

Smirky jsme namočili do vody a pak krouživými pohyby s jemným tlakem, pouze prsty, brousili světlomet tak dlouho, dokud povrch nebyl hladký. Finální vyleštění zařídila lešticí pasta, aplikovaná pomocí kotouče z mikrovlákna na leštičce laku. Pokud leštičku nemáte, stačí utěrka nebo aplikační houbička z mikrovlákna.

Lešticí pasta ale neposkytuje ochranu před UV zářením, takže je stejně jako v případě zubní pasty nutné použít nějaký další přípravek. V mém případě je to tekutý vosk, který obnovuji každého půl roku.

Použijete-li bezbarvý lak, roky na to nemusíte myslet

Případně, pokud na to nechcete myslet, můžete vyleštěná světla prostě zalakovat bezbarvým autolakem s UV ochranou. Jak na to, ukáže jiné video.

Rozdíl je v tom, že je vhodné poslední tahy smirkovým papírem udělat horizontálně, aby lak ze světla nestékal dolů. Nevýhodou je, že zatímco se světly ošetřenými voskem můžete hned vyrazit na cestu, lak musí několik hodin tvrdnout. Výhodou naopak je, že lak ochrání světla před oxidací klidně roky, nejen několik měsíců.