Hlavní obsah

Největší rozdíl mezi starými a novými auty je při nehodě, ukazuje srovnání

Srovnání bočních nárazů dvou aut z 80. let a z roku 2009 ukazuje, jak velký kus urazila pasivní bezpečnost díky deformačním zónám, vysokopevnostní oceli a airbagům. Z nových aut všichni odejdou po svých, třebaže jsou vozy podstatně těžší.

Foto: DEKRA

Pasažéři na levé straně oranžové Mazdy by byli vystaveni riziku vážného zranění.

Článek

Řada lidí zastává názor, že stará auta jsou lepší než nová. V určitých ohledech tomu tak být může - starší auta bývají jednodušší, takže pokud se na nich něco rozbije, je snazší to opravit. A také v sobě nemívají tolik elektroniky, jejíž opravu na dvorku nezvládne téměř nikdo.

Existuje ale oblast, ve které stará auta zcela jistě nejsou lepší než nová - pasivní bezpečnost. O demonstraci se postarala společnost DEKRA (Deutscher Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein, Německá asociace inspekce motorových vozidel) pomocí videa, kde srovnává crash test dvou starých a dvou nových aut. Rozdíly nejsou vidět na první pohled - až na airbagy.

V obou případech jsme svědky pokusného nárazu zboku, tedy tzv. T-bone. K tomu dochází nejčastěji při nedání přednosti v jízdě na straně jednoho nebo druhého řidiče.

Pro staré auto je náraz zboku vážným problémem

V prvním videu proti sobě stojí dvě auta, která by letos už měla nárok na veteránskou registraci - zelený Ford Fiesta z roku 1987 a oranžová Mazda 626 z roku 1983. Fiesta jede proti levému boku Mazdy rychlostí 50 km/h a nebrzdí.

BEZ KOMENTÁŘE: Crash Test - Mazda 626 1983 vs. Ford Fiesta 1987Video: Dekra

Lidé ve Fiestě by v takovémto případě neutrpěli vážná zranění, kdyby měli zapnuté bezpečnostní pásy. I video ukazuje, že deformace její přídě není velká. Drtivou většinu energie nárazu totiž pohltil bok Mazdy.

„Fiesta v prvním crash testu proniká hluboko do velmi měkké postranní struktury Mazdy, typické pro starší modely vozidel. Snímače na figuríně naměřily v oblasti pánve, hrudníku a krku vysoké hodnoty, resp. život ohrožující zranění. Pro posádku Mazdy 626, zejména pak pro řidiče a levého zadního spolujezdce, mohou být zranění fatální,” komentuje výsledek Martin Bednář, vedoucí autoškoly DEKRA a manažer preventivního projektu Nehodou to začíná.

V novějších autech je riziko zranění výrazně menší

Druhé video ukazuje srážku stejných aut, jen o dvě dekády novějších - Ford Fiesta z roku 2009 naráží zboku do Mazdy 6, také z roku 2009. To znamená, že obě auta jsou vybavena airbagy; Mazda dokonce bočními hlavovými.

BEZ KOMENTÁŘE: Crash test - Mazda 6 2009 vs. Ford Fiesta 2009Video: Dekra

Auta jsou podstatně těžší než v prvním případě - stará Fiesta váží 869 kg, nová 1 110 kg, stará Mazda 626 váží 1 060 kg, kdežto nová Mazda 6 ukáže na váze 1 458 kg. To znamená, že energie nárazu je mnohem větší.

Jenže strukturální části kabin vozů jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli, oba vozy mají efektivní deformační zóny a také, jak stojí i výše, jsou vybaveny správně fungujícími airbagy. Proto, pokud by pasažéři měli zapnuté bezpečnostní pásy, nehrozilo by nikomu ani v jednom autě vážné zranění.

„Novější modely mají sice vyšší hmotnost, ale rozhodně lépe řešenou strukturu karoserie, deformační zóny a prvky pasivní bezpečnosti, např. hlavové airbagy a pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů. V druhém crash testu je přední část Fiesty více zdeformovaná než u staršího modelu, protože je energie při nárazu více rozptýlená,” komentuje druhý crash test Bednář.

Foto: Dekra

Crash test - Mazda 6 2009 vs. Ford Fiesta 2009

Projekt „Nehodou to začíná” je cílen na studenty středních škol, tedy žáky autoškol či čerstvé majitele řidičských oprávnění. Ti si v drtivé většině případů jako první auto nemůžou dovolit zbrusu nový vůz.

Ovšem, fyzikální zákony platí stejně, ať vám je osmnáct nebo padesát, takže toto srovnání může být užitečné všem. Pokud hledáte ojetinu a nemáte nějaký konkrétní důvod pro pořízení vozu pokročilejšího věku, kupte si nejnovější automobil, jaký si můžete dovolit.

Reklama

Výběr článků

Načítám