Podle ředitele Kanceláře Drážní inspekce Jana Kučery se letos stala polovina nehod na přejezdech se světelným signalizačním zařízením. Takových přejezdů je však v České republice pouhá čtvrtina z celkového počtu 8835. "To jen potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu," je přesvědčen Kučera.

Statistika nehod na přejezdech
Rok počet nehod mrtvých zraněných
2004 256 39* (45) 115
2003 298 68 156
2002 235 24 161
Poznámka: * - oficiální údaj DI do 5.12., v závorce pak dopočet Novinky.cz
Zdroj: Drážní inspekce

Nepříznivou situaci na železničních přejezdech dokládá i dopravně bezpečnostní akce, kterou Drážní inspekce podnikla letos v červnu ve spolupráci s policií. "Vybrali jsme přejezdy na kterých dochází nejčastěji ke srážkám vlaků s automobily," upřesnil Kučera.

Během dvoudenní akce zjistili 1720 přestupků, které se ve většině případů týkaly porušení nejvyšší povolené rychlosti. Přes jeden přejezd nedaleko Opavy se řidič řítil dokonce rychlosti 130 km/hod, ačkoli je zde povolena rychlost pouze 30 km/hod.

Počet železničních přejezdů
výstražný kříž 5212
kříž a výstražná světla 2177
závory 636
závory a světla 810
celkem 8835
Zdroj: Drážní inspekce

Podle Kučery tragický vývoj v nehodovosti na přejezdech nemůže vyřešit pouhé instalování drahých zabezpečovacích systémů. "Blikající výstražné světelné zařízení lze totiž přirovnat k červenému signálu na křižovatce a v obou případech je řidič povinen zastavit," uvedl. Řešením by mělo být především dodržování platných dopravních předpisů.

Nejtragičtější nehody od roku 2001:

  • 7. července 2001

Řidič automobilu Škoda Favorit se na Přeloučsku v okrese Pardubice srazil s železniční soupravou. Výsledkem byla smrt tří mladých lidí a těžké zranění čtvrtého.

  • 29. července 2001

Osobní automobil BMW se na nechráněném železničním přejezdu u Tušimic na Chomutovsku srazil s nákladním vlakem. Zahynuli muž a žena z automobilu a po převozu do nemocnice i jejich zhruba rok a půl starý syn.

  • 15. listopadu 2001

Při srážce osobního automobilu s motorovým vlakem zahynuli u Jaroměře na Náchodsku tři mladí lidé; řidič nerespektoval výstražná znamení.

  • 4. dubna 2003

Čtyři mrtvé a čtyři těžce zraněné si vyžádala srážka autobusu MHD s vlakem na železničním přejezdu v Hradci Králové. Vyšetřování příčin nehody dosud neskončilo.

  • 7. června 2003

Rodiče s patnáctiletou dcerou zahynuli při srážce osobního motorového vlaku s vozem Škoda Octavia na železničním přejezdu u Hlinska na Kroměřížsku.

  • 14. července 2004

Osobní vlak se srazil s osobním vozidlem na chráněném železničním přejezdu mezi obcemi Vlkoš a Troubky na Přerovsku. Srážku nepřežili tři cestující v automobilu.

  • 10. září 2004

Tři muži zemřeli při srážce Škody Favorit a rychlíku na přejezdu v Kunovicích na Uherskohradišťsku. Další dva muži se zranili, z toho jeden těžce.

  • 9. prosince 2004

Ve Vrahovicích u Prostějova se na železničním přejezdu srazil rychlík s vojenskou tatrou, kterou cestovalo 11 vojáků české armády. Na místě zemřelo pět armádních specialistů z prostějovské základny a zbylých šest utrpělo zranění. V osobním vlaku byl lehce zraněn strojvedoucí a jedna z cestujících.

Zdroj: ČTK