Uniti vznikla pomocí crowdfundingu. Přispěvatelé se složili, aby vůbec automobilka mohla vzniknout. Lidé kolem australského podnikatele Lewise Horneho připravili malé elektrické vozítko U17, které je schopné na jedno dobití akumulátorů ujet až 300 km. Je to dáno také tím, že váha automobilu je pouhých 450 kg.

Nápad a provedení zaujalo společnost Siemens, která se stala partnerem projektu v rámci výroby a distribuce. Právě se staví výrobní linka ve městě Landskrona. Tedy už je postavená, ale ještě nejede. Nejdřív se musí nastavit procesy, aby mohla vyrobit několik prvních testovacích kusů. Ty pak vyrazí do světa a budou se zkoušet a zkoušet. V roce 2019 by měly přijít první sériové vozy. Cena se bude pohybovat kolem 500 000 korun.

Uniti U17

Uniti U17

FOTO: Uniti

Zdá se vám to moc? Tak byste měli ještě vědět, že třeba auto nebude mít klasické budíky, ale bude používat čelní sklo jako velkou projekční plochu. Půjde o jakýsi ohromný head-up displej nové generace. Vůz by také měl být připravený na autonomní řízení. Třeba veškeré informace od pedálů a volantu půjdou po drátě.

Zajímavé na společnosti je ale to, že k financování nechtějí zvát nějaké miliardáře, zároveň nechtějí drobit svoje finance mezi desítky tisíc drobných dárců. Firma minulý týden odstartovala první certifikovanou zelenou kryptoměnu Uniti Green Tokens´ (UGTs).

Spravuje ji Švédská banka SEB, a aby zde nedocházelo k nezákonným transakcím, je to první kryptoměna, kterou budou kontrolovat třetí strany – PwC a Baker McKenzie. Výtěžek z kryptoměny bude použit pro vývoj a výrobu vozu Uniti a posléze se akredituje jako základ pro vytváření pobídek open source komunitě, která se bude zabývat životním prostředím, ekologickou mobilitou apod.