Firma Czech Radar získala letos v lednu osvědčení od Českého metrologického institutu, na jehož základě může provádět úřední měření rychlosti motorových vozidel. "Zájem nás příjemně překvapil, naše služby si už vyzkoušely desítky měst - od Přeštic na Plzeňsku až po Rožnov pod Radhoštěm," řekl Právu mluvčí Czech Radaru Pavel Lukeš.

 "Probíhají jednání třeba s Olomoucí, Českými Budějovicemi, Plzní," dodal. Policistům civilní konkurence příliš nevadí. "Nebereme to jako nekalou soutěž," podotkl Petr Mašek, dopravní inženýr policie na jižním Plzeňsku, kde soukromé radary využívá hned několik měst.

"Rozhodně to pomůže zvýšit bezpečnost," připustil Mašek. "Je ale otázka, zda firma k výsledkům měření dodává dostatečné důkazy, na jejichž základě mohou obce vybírat pokuty."

Průkazná fotografie, na níž je místo, čas, rychlost a také obličej řidiče a zvýrazněná SPZ, je podle Lukeše součástí protokolu, který Czech Radar předává obcím. Ty za každého zdokumentovaného hříšníka zaplatí firmě na 500 Kč a pak je na nich, zda se jim tyto náklady dokáží vrátit. Starostové si od soukromých radarů slibují méně rizikové ulice. "Už máme evidováno přes 70 případů hrubého překročení povolené rychlosti," uvedl starosta Blovic na Plzeňsku Jan Poduška (ODS).

Czech Radar má právní rozbory a také vyjádření Ústavu státu a práva Akademie věd. Podle nich nedochází k porušování právních předpisů, nejde o nezákonné získávání důkazů, které by bránilo jejich použití v přestupkovém řízení.