Vyplývá to z aktuálního výzkumu společnosti STEM/MARK, podle kterého se sami řidiči v tomto směru bojí zejména sledování sociálních sítí a internetu v mobilu, psaní SMS a telefonování.

A policejní statistiky ukazují, že obavy jsou namístě. Nevěnování se řízení je totiž podle mluvčí Policejního prezidia Evy Kropáčové s přehledem nejčastější příčinou dopravních nehod.

Nesoustředěnost zaviní nejvíce nehod

Jen za letošní první pololetí evidují policisté zhruba 8200 havárií způsobených nepozorností řidiče, zatímco druhá nejčastější příčina – tedy nesprávné otáčení nebo couvání – má téměř o polovinu menší počet. Suverénně nejčastější příčinou je pak laxnost při řízení u havárií s tragickým následkem.

Ve skutečnosti nedostatečná pozornost při řízení způsobí každoročně ještě množství dalších nehod, jsou ale vedeny pod jinými příčinami.

„Je důležité zmínit, že nevěnování se řízení většinou vede k dalším následným příčinám dopravních nehod, jako je vysoká rychlost nebo vjetí do protisměru, a dalším,“ vysvětlila mluvčí Kropáčová. Zároveň upozornila, že pod kolonkou nevěnování se řízení neeviduje policie jen aktivity spojené s mobilním telefonem, ale že pod tuto položku spadá např. i jídlo a pití za volantem, ladění rádia, pozorování krajiny nebo sledování jiné dopravní nehody.

Tolerantnější mladší řidiči a muži 

A jak tedy vidí situaci samotní řidiči? „Blbec za volantem s telefonem v ruce děsí české řidiče více než stav silnic, špatné počasí, hustota provozu a vysoká rychlost dohromady,“ uvedl Pavel Šimoník ze společnosti STEM/MARK. Sběr dat proběhl v první polovině července a na dotazy odpovídalo 512 řidičů ve věku 18 až 59 let.

Nepozornost za volantem ve výzkumu podle něj zmínilo jako rizikovou 57 procent dotázaných, více hlasů „dostal“ pouze alkohol (75 %) a agresivita (64 %). V rámci souhrnné kategorie nepozornosti pak psaní SMS a mailů nebo sledování sociálních sítí označilo za rizikové 80 procent dotázaných a telefonování 57 procent.

Další činnosti, jako ovládání navigace, sledování okolí nebo jídlo a pití, pak podle řidičů odvádějí jejich pozornost od řízení jen ve zhruba 20 procentech.
„Soustředění řidičů na řízení vozidla je v posledních několika letech vystaveno stále většímu tlaku moderních technologií,“ konstatoval Šimoník.

Za mobily ročně téměř 30 tisíc pokut

Tolerantnější k používání moderních technologií za volantem jsou podle něj zejména mladší řidiči, protože tak častěji sami činí, a v obecné rovině více muži než ženy.

Kontrolování řidičů a jejich náležité pozornosti je podle Kropáčové letos jednou z hlavních priorit celostátní dopravní policie.

Počet rozdaných pokut za nedostatečnou koncentraci na řízení loni dosáhl více než 27 tisíc, o rok dříve to bylo ještě o 600 zaznamenaných a potrestaných případů více. Nejvíce hříšníků, kteří místo volantu svírali v ruce mobilní telefon, loni evidovala policie na jižní Moravě. Celkově jich tam za celý rok policisté přistihli více než 4600.