Motoristé by neměli podléhat reklamním akcím, ve kterých jsou jim nabízeny tzv. celoroční pláště. Ty totiž často neplní svou funkci ani v letních měsících, natož na rozbředlém sněhu. Na nutnost přezouvání pneumatik upozorňuje i nová kampaň Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) a Středočeského kraje. Včasná výměna letních pneumatik za zimní nechrání jen majetek. "Můžete zabránit mnohem větším škodám, možná dokonce uchránit své zdraví a život," řekl náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský.

Typ použité pneumatiky ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu. Například při teplotě 0 stupňů Celsia je brzdná dráha z 60 km/hod při použití zimních pneumatiky zhruba 45 metrů, v případě letních pneu je o tři metry delší. S klesající teplotou se tento rozdíl ještě více zvýrazňuje. Při teplotě -20 stupňů Celsia činí tento rozdíl již 12 metrů v neprospěch letních plášťů.

Při přezutí je rovněž nutné zkontrolovat hloubku dezénu zimních pneumatiky. I to je totiž významný faktor, který ovlivňuje chování vozu na silnici. Brzdná dráha pneumatiky s dezénem 6 mm je na zasněžené vozovce o 20 procent delší než u nových pneumatik s hloubkou dezénu 8 mm. Pokud jsou na voze pneumatiky, jejichž hloubka dezénu jsou pouze 2 mm, pak je brzdná dráha delší až o 70 procent.

Dodržování zásad

Na vozidle musí být navíc použity pneumatiky stejného druhu. Na jedné nápravě pak pouze tzv. shodné pneumatiky, což znamená stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Součástí označení pneumatik jsou kromě typu a rozměru také rychlostní index a index nosnosti.

Nejpoužívanější rychlostní indexy
Index Největší
rychlost (km/hod)
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Zdroj: ÚAMK

Při výměně pneumatiky by se řidiči měli řídit zásadou 4x4, připomíná ÚAMK. Ta spočívá v dodržování následujících zásad:

  • obouvat stejné pneumatiky na všechna 4 kola
  • hloubka dezénu by neměla být menší než 4 mm
  • zimní pneumatiky používat alespoň 4 měsíce v roce
  • pneumatiky by neměly být starší 4 let

Nabídka na trhu

Na trhu je dostatečný výběr co se týká kvality i ceny. Jedním z vodítek, pro kterou pneumatiku se rozhodnout, jsou testy plášťů, které například provádí německý automotoklub ADAC.

Nedávno uvedla firma Continental na český trh nový model ContiWinterContact TS 810 s asymetrickým dezénem. TS 810 v testu ADAC obdržel spolu s dalšími čtyřmi pneumatikami v rozměrech 205/55 R 16 H nejvyšší tříhvězdičkové ocenění.

Vybrané indexy nosnosti na pneumatiku
index největší nosnost v kg index největší nosnost v kg
77 412 89 580
79 437 91 615
81 462 93 650
83 487 95 650
85 515 97 730
87 545 . Zdroj: ÚAMK

S novinkami pro letošní zimu přišly prakticky všichni výrobci aktivní na českém trhu. Barum Continental uvedl novou zimní pneumatiku Polaris 2, která nahradila nejprodávanější zimní plášť v historii České republiky OR 60 Polaris. Z nabídky Firestone si motoristé mohou vybrat například model Winterhawk, který má speciálně upravený dezén pro lepší odvádění rozbředlého sněhu.

Pirelli připravila pro sportovněji zaměřené zákazníky model W190 WinterSport. Michelin v testu ADACU uspěl s modely Alpin a Pilot Alpin. Prvně jmenovaný v rozměrech 165/70R14T dosáhla nejlepšího skóre odolnosti proti opotřebení.

Za zmínku stojí i zimní plášť Frigo S-30 od polské Debicy. Pneumatika je určena pro vozy nižší a nižší střední třídy a poskytuje dobré jízdní vlastnosti jak na městských silnicích, tak na dálnicích.