Honda se vozem FR-V (Family Rekreation Vehicle), který vyvinula z modelu CR-V, chce co nejvíce přiblížit zvyklostem a mentalitě evropského řidiče. Dokládá to nejen designem, ale například i absencí automatické převodovky, která v Evropě stále hledá popularitu.

FR-véčko navenek zaujme vyváženými tvary. Přední části dominují podélné světlomety přecházející až do blatníků, což umožňuje dobré osvětlení co nejširšího prostoru před vozem. Svým způsobem to nahrazuje efektní samonatáčecí světlomety.

Dynamický výraz umocňuje maska v třílamelovém provedení s výrazným logem automobilky. Zadní partie pro změnu charakterizuje vypouklé sklo s nízkou hranou, což usnadňuje výhled řidiči a navíc přidává nějaký ten litřík již tak objemnému zavazadlovému prostoru.

Rozměry, hmotnost a objemy
Délka (mm) 4285
Šířka (mm) 1810
Výška (mm) 1610
Rozvor (mm) 2680
Zavazadelník (l) 439/1049
Hmotnost (kg) 1890 (1,7)/1970 (2,0)
Objem nádrže (l) 58

V úvodu jsem zmínil konfiguraci sedadel 3+3. To nové hondě umožňuje pohodlně přepravit šest pasažérů a zavazadla o objemu 439 litrů. Když se pak zadní sedadla jednoduchým pohybem složí v poměru 1:1:1 do podlahy, vznikne tak v zavazadelníku zcela plochý prostor o objemu 1049 litrů a délce 1530 mm. Při sklopení předního prostředního sedadla se do vozu vejde i předmět dlouhý 2400 mm.

Prostřední sedadla v přední i zadní řadě se navíc dají podélně posunovat (vpředu 270 mm, vzadu 170 mm), což ještě více zvýrazňuje variabilitu vnitřního prostoru, na který u Hondy hodně sází. Oproti Multiple je FR-V s délkou 4285 mm o 205 mm delší. Rozvor náprav je 2680 mm.

Diesel v polovině roku 2005

Honda FR-V dostala do vínku dvě zážehové a jednu vznětovou pohonnou jednotku. Startovním motorem je benzínový čtyřválec 1,7 VTEC, který jsem měl možnost vyzkoušet při dvoudenní novinářské prezentaci v Nové Americe u Jaroměře. Tato verze s plně synchronizoavanou pětistupňovou manuální převodovkou je oceněna na 599 tisíc korun. První svezení s touto jednotkou naznačilo, že FR-véčku sedí. Motor se vyznačuje kultivovaným a poměrně tichým chodem i při vysokých otáčkách. Interiér je navíc dobře odhlučněn. Sedmnáctistovka má výkon 92 kW při 6300 otáčkách za minutu.

Dalším benzíňákem v nabídce je dvoulitr i-VTEC, který bude k dostání na počátku příštího roku. Nejvyšší točivý moment 192 Nm při 4000 ot.min. a výkon 110 kW při 6500 ot.min. svědčí, že půjde o velmi živou pohonnou jednotku, která ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou uspokojí sportovní choutky nejednoho počestného otce rodiny. S tímto motorem bude FR-V stát 669 tisíc korun. Pro příznivce naftových motorů bude pod kapotou agregát 2,2 i-CDTi a to od poloviny roku 2005. Tato jednotka je prvním dieselem kompletně vyvinutým Hondou a vyzkoušet ho motoristé mohli v accordu.

Jízda potěší

Karosérie FR-V je postavena s využitím vysokopevnostní oceli, čímž Honda snížila výslednou hmotnost vozu o 15 procent. Jízdní vlastnosti více než čtyřmetrového vozu jsou velmi dobré. Přední poháněná kola mají zavěšení McPherson, vzadu jsou pak dvojité lichoběžníky. Stabilizační systém VSA je sice ve výbavě pouze s dvoulitrem, ale u sedmnáctistovky jeho absence příliš nemrzí. Díky minimálním převisům karosérie se vůz na silnici chová jistě a ani při razantním průjezdu zatáčkou nevykazuje nestandardní chování, boční náklon je i při výšce vozu 1610 mm minimální v přijatelných mezích.

Řadící páka je vzhledem ke konfiguraci sedadel umístěna na palubní desce. V případě pětistupňového manuálu bylo řazení přesné. I přes zažité schéma řadící páky na podlaze je práce s řadičkou u hondy velmi příjemná a zvyká se na ni poměrně rychle. Menší vadou na kráse je pouze fakt, že při zařazeném pátém rychlostním stupni zakrývá hlava řadičky čtveřici ovladačů klimatizace.

O bezpečnost posádky je vzhledem k poslání vozu jako rodinného automobilu postaráno více než dostatečně. Standardem je šestice airbagů, předpínače bezpečnostních pásů, které jsou na všech sedadlech tříbodové, či tři úchyty pro upevnění dětské sedačky ISOFIX na prostředním předním a zadních bočních sedadlech. Sedačka na předním sedadle může být upevněna pouze při jeho maximálním posunu vzad, jen tak je zajištěna plná bezpečnost dítěte. V nárazových testech dle metodiky EuroNCAP, které Honda provádí, dosáhlo FR-véčko čtyř hvězdiček v ochraně posádky a tři v ochraně chodců.

Konečně palubní počítač

Snad každý majitel hondy se v posledních letech ptal, kdy budou vozy této značky vybaveny palubním počítačem. Nyní přišla odpověď právě v podobě modelu FR-V. Ta již palubní počítač má, nicméně oproti standardním funkcím u konkurence poněkud ochuzený. Japonci například jako nepraktický údaj vyhodnotili aktuální spotřebu, prý její sledování odvádí řidičovu pozornost.

Pracoviště řidiče je přehledné s důrazem na praktičnost. Rádio s CD a ovládání klimatizace je umístěno ve střední části palubní desky. V tomto případě by se však vyplatilo posunutí směrem k řidiči, protože dosah na pravou část ovladačů vyžaduje větší natažení. Ukazatele na přístrojovém panelu jsou dobře čitelné se standardním volitelným podsvícením.

Technická data
MOTOR 1,7 2,0
napříč uložený čtyřválec, 16 ventilů
Max. výkon (kW/ot.min) 92/6300 110/6500
Max. toč. moment (Nm/ot.min) 154/4800 192/4000
Objem (ccm) 1668 1998
Rozvod SOHC VTEC DOHC iVTEC
SPOTŘEBA (l/100 km)
město 9,3 11,0
mimo město 6,5 6,9
kombinovaná 7,5 8,4