V Číně dalo přednost bílé barvě dokonce 57 procent majitelů nového auta. Vysoké oblibě se těšila také v ostatních asijských státech (48 %) a Africe (47 %). Podstatně menší podíl si získala bílá v Severní Americe (25 %), Evropě (27 %) a Rusku (28 %), byť i zde byla barvou první volby.

Na druhé příčce byla loni ve světě černá barva s osmnáctiprocentním podílem. Nejčastěji ji upřednostnili japonští kupující (22 %). Výraznou výjimkou naopak byla Indie, kde se pro ni rozhodla pouhá tři procenta majitelů nových aut.

„V Evropě byla ovšem černá barva jedničkou v kategoriích osobních automobilů, které si majitelé pořizují i z prestižních důvodů. U vozidel střední třídy si ji zvolilo 23 procent a v luxusní kategorii dokonce 35 procent kupujících,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Shodně po jedenácti procentech majitelů nových aut se loni rozhodlo pro šedivou či stříbrnou barvu. S šesti procenty v žebříčku popularity následovaly červená, modrá a hnědá. Žlutou si vybrala tři procenta kupců a zelená se objevila jen na každém stém novém vozidle.

Bílá je dobře vidět

Bílá barva vévodila loni s 29,5 procenta také zbarvení nových aut v České republice. „Nejvíce bílých se v ČR poprvé zaregistrovalo vozů značek Škoda, Audi, Renault, Peugeot, Citroën, Hyundai, Kia, Volkswagen a Volvo. Uvedené značky si ve velkém pořizují podnikatelé. Bílá barva je totiž ideálním podkladem pro následné provádění polepů firemními nápisy,“ připomněl Budský. Bílá barva navíc je na silnicích velmi dobře vidět, což pomáhá bezpečnosti provozu.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů za bílou loni v ČR následovaly šedá (21,1 %), modrá (13,6 %), černá (12 %), červená (11,1 %), hnědá (6,8 %), zelenožlutá (2,7 %) a zelená (1,9 %). Další barvy si získaly oblibu méně než jednoho procenta kupujících v ČR. Například v minulém desetiletí tak populární stříbrnou si loni zvolilo už jen 0,1 procenta z nich.