Hlavní obsah

Šéfdesignér Škody Kabaň nečekaně končí. Odchází k BMW

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Šéfdesignér Jozef Kabaň po devíti letech odchází z automobilky Škoda Auto, nastupuje na obdobnou pozici do BMW. Informaci přinesl německý Automobilwoche. Kabaň navrhl vzhled všech současných škodovek, modelem Fabia počínaje a modely Octavia, Kodiaq a Superb konče.

Foto: Škoda Auto

Jozef Kabaň

Článek

Čtyřiačtyřicetiletý Kabaň u BMW nahrazuje dosavadního šéfdesignéra Karima Habiba. Nebude tak na místě „nejvyššího” designéra BMW Group (BMW, Mini a Rolls-Royce).

Mužem číslo jedna za design zůstává nizozemský designér Adrian van Hooydonk, zatímco Jozef Kabaň bude společně s Domagojem Dukcem (elektrické modely a sportovní provedení M) zodpovědný za design všech vozů s logem BMW.

„Těším se na posílení designérského týmu BMW Group,“ uvedl Adrian van Hooydonk. „Jozef Kabaň a Domagoj Dukec přinášejí nové zkušenosti, talent a vize, které potřebujeme pro budoucí směřování našeho designu.“

Foto: Milan Malíček, Právo

Škoda Superb Combi

Informaci o Kabaňově nečekaném odchodu potvrdila mladoboleslavská automobilka.

„Jozef Kabaň v posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr. Model Škoda Yeti, který bude veřejnosti představen v letošním roce, představuje určité završení tohoto vývojového cyklu,” uvedla Škoda Auto v oficiálním prohlášení.

Rozhovor s šéfdesignérem Škody Jozefem KabaňemVideo: Novinky

Mezi mistrovské dílo Jozefa Kabaně patří návrh exteriéru Bugatti Veyron; pro koncern Volkswagen rovněž navrhl Audi Q5 minulé generace nebo Volkswagen Lupo.

Pro mladoboleslavskou automobilku navrhnul design modelů Yeti dosud nepředstavené druhé generace, dále Octavie III (včetně faceliftu), Rapid, Fabia III (hatchback a kombi), Kodiaq a Superb třetí generace (liftback a kombi). Pracoval rovněž na faceliftech superbu druhé generace a octavie druhé generace.

KOMENTÁŘ: BMW získalo špičkového designéra
Z mladoboleslavské automobilky odešel špičkový designér. Jozef Kabaň přinesl čisté tvary, které jen málo podléhaly stárnutí a nebyly zbytečně přezdobené. Coby poznávací znak moderních škodovek se staly schované výfuky (kromě sportovně laděných verzí RS) a skromnost kombinovaná s jednoduchostí v té nejlepší podobě. To jste viděli na detailech – třeba absencí označení motorizace na pátých dveřích.
Hodnotit design je vždy subjektivní, ale bylo by nespravedlivé, kdyby se na škodovácké působení Kabaně hledělo jen optikou současného „čtyřokého“ faceliftu octavie. Ten se skutečně leckomu nelíbí a je pravda, že v nevýrazné barvě to nové octavii moc nesluší. Zato tmavě modrá nebo červená dělají úplně jiný dojem a vypadají lépe než před omlazením.
Mezi nejpovedenější Kabaňovo dílo pro Škodu řadím třetí generaci superbu a to v obou karosářských variantách. Ostře řezaná maska, obří kapota, vyvážené tvary… podle mého názoru nejhezčí škodovka za posledních dvacet let. Hezká je i fabia třetí generace, která zejména při pohledu zezadu navazuje na první nadčasové provedení z let 1999-2007.
Líbivý je i Rapid Spaceback, naopak za nepovedené modely z hlediska designu povařuji rapid (liftback) a třetí generaci předfaceliftové octavie (krom derivátů RS a Scout). (Martin Žemlička)

Jozef Kabaň

Narodil se  4. ledna 1973 v Námestově na Slovensku.

Po čtyřletém uměleckém studiu designu zahájil v roce 1991 studium produktového a průmyslového designu na Academy of Fine Arts & Design v Bratislavě.

V průběhu tohoto studia se zúčastnil designérské soutěže pro značku Škoda, vypsané koncernem Volkswagen. Umístění na druhém místě mu vyneslo možnost nastoupit přímo ve společnosti Volkswagen. Napřed jako praktikant, poté jako designér exteriéru.

V roce 1997 získal jako stipendista společnosti Volkswagen AG, na prestižní Royal College of Art titul Master of Art v oboru Design vozidel. 

Ještě v témže roce byl za studii vozu budoucnosti vyznamenán cenou „Giorgio Giugiaro Award for Design Innnovation“.

Od roku 1999 byl z pověření koncernu Volkswagen zodpovědný za vývoj designu hypersportovního vozu Bugatti Veyron, a to od prvního náčrtu až po zahájení sériové výroby.

V roce 2003 přešel do Ingolstadtu ke značce Audi, kde byl zodpovědný za design různých sériových vozů a studií.

Od roku 2006 do 2008 vedoucím Centra pro design exteriéru společnosti Audi AG.

V letech 2008-2017 vedoucí oddělení designu ve společnosti Škoda Auto.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám