Tuto jedinečnost Mazda 2 dále rozvíjí, což je na první pohled patrné z výšky karosérie (1545 mm), čímž překonává konkurenci. Avšak i délkou 3925, šířkou 1680 a rozvorem 2490 mm patří v segmentu mezi rozměrově a tím pádem i prostorově k největším.

Mazda 2 se v lednu začala vyrábět ve Fordově továrně ve španělské Valencii. Odtud má každoročně putovat ve výhradně pětidveřovém provedení k evropským zákazníkům na 40 000 těchto vozů. Zároveň se na tamní lince rodí jejich sourozenci - nová generace tří- a pětidveřových fiest. Tato volba má logické opodstatnění: jelikož oba modely vznikají na téměř shodné podlahové plošině, využívají prakticky stejné motory, konstrukci předních sedadel a některé další plody vzájemné spolupráce, tak se dosahuje vyšší efektivnosti spočívající mj. ve snižování nákladů. Avšak rozvoj evropské produkce znamená pro Mazdu i potlačení rizik, vyplývajících z kolísavosti kursu jenu. Na druhé straně jde o odlišné modely, nikoli jen o jakousi značkovou retuš, která oddělovala předchozí fiestu a Mazdu 121.

Ve šlépějích Mazdy 6 

Tvaroslovím jde "em dvojka" ve šlépějích úspěšné Mazdy 6, kterou hirošimská značka před nedávnem započala významný program obnovy svých modelových řad. Potvrzuje to například pětiúhelníková mřížka masky, nápadné linie přední kapoty s dynamicky vyhlížejícími reflektory či sportovní přední spoiler.

Minimální převisy karosérie upozorňují na snahu konstruktérů naložit co nejužitečněji s vnitřním prostorem. Ač je záď s velkými výklopnými dveřmi podřízena především funkčnosti, její zaoblení svědčí o velké péči věnované aerodynamice. Elegance koncových svítilen do určité míry kopíruje trend nastolený posledními generacemi modelů Alfa Romeo.

"Šestkové ladění" ve stylu sportovní elegance prolíná i interiérem, ať už se podíváme na palubní desku s atraktivní až futuristicky pojatou středovou konzoli z leštěného kovu nebo na budíky rychloměru a otáčkoměru v působivých kulatých obroučkách. Vsazením do jakési kapličky se jejich skla podařilo také dobře odstínit. Nabízí se též řada příjemných odkládacích prostor. To všechno dodává Mazdě 2 punc individuality. Vysloveně sportovní kulisou pak je tříramenný volant. Žel je jen výškově nastavitelný.

Důraz na praktičnost

Vzhledem k prostorové velkorysosti vnitřku získávají neobvyklou volnost také cestující na zadních sedadlech. Jízdu na větší vzdálenost jsou s to zvládnout bez únavy díky pohodlným vysokým opěradlům sedadel s dobrým držením těla v zatáčkách.

Při potřebě převézt větší náklad se dá sklopit asymetricky dělené zadní sedadlo. K tomu se přidružuje možnost sklopit vpřed do roviny opěradlo pravého předního sedadla, takže problémem nemusí být transport nějakého delšího předmětu. Škoda jen, že se podélně nedá posunovat zadním sedadlem - toto řešení dostala do vínku pouze Mazda 2 z japonské produkce určená pro tamní trh.

Základní objem zavazadlového prostoru o 267 litrech je průměrný (Fabia 260 l), avšak po sklopení zadních sedadel je už k dispozici 1044 l. Nákladová hrana je v jedné rovině s podlahou zavazadelníku, takže to velmi usnadňuje manipulaci s věcmi. Roletka použitá k zakrytí zavazadlového prostoru je zvlášť při převážení většího nákladu praktičtější než neskladné plato.

Svižné motory

O motorizaci Mazdy 2 nejlépe vypovídá tabulka. Základním motorem je 16ventilový benzínový čtyřválec 1,25 l o výkonu 55 kW. Shoda s novou fiestou nastává v dalších třech typech: v 16ventilových benzínových čtyřválcích 1,4 l (59 kW) a 1,6 l (74 kW) a v turbodieselu 1,4 l (50 kW), který pochází jako první produkt ze společného vývoje společností Ford a PSA Peugeot Citroën. Je to moderní diesel s vysokotlakým vstřikováním paliva technikou common-rail a mimořádně nízkou spotřebou - v průměru si bere jen 4,5 l nafty na 100 km.

Všechny motory přenášejí svou sílu na přední kola prostřednictvím pětistupňové ručně řazené převodovky. U obou čtrnáctistovek je za příplatek alternativou manuální převodovka s automatickým řazením (ASM), která slučuje výhody samočinné a manuální převodovky.

Během prvního testování na mezinárodní novinářské prezentaci Mazdy 2 v Barceloně jsem prověřil jak agregát 1,25 l, tak šestnáctistovku a turbodiesel. Jedná se o svižné pohonné jednotky. Nejvýkonnější motor je s to obstát v náročné konkurenci shodných kubatur jiných značek. Udržet dynamiku základního čtyřválce, jak se ukázalo v kopcovitých serpentinách nad Barcelonou, si vyžadovalo přece jen daleko více podřazovat, a obdobně tomu bylo v této situaci i u turbodieselu.

A další dojmy?

Nová mazda se výborně ovládá a chová se agilně také na vozovkách s nekvalitním povrchem. Přesné řízení ovlivňuje nasazení klasického, citlivějšího hydraulického posilovače. Komfort řazení zvyšuje krátký a přesný chod řadicí páky. Byť podlahová plošina zajišťuje Fordu Fiesta výborné jízdní vlastnosti, Mazda šla v její úpravě ještě dál, takže se například zvýšila odolnost karosérie proti kroucení. A na jízdních vlastnostech včetně výtečné směrové stability je to znát.

K tomu přispívá také jiné nastavení tlumičů. Patřičně je dimenzován brzdový systém, kterému asistuje protiblokovací systém brzd (ABS) s rozdělovačem brzdné síly (EBD), a když jde do tuhého, přispěchá na pomoc ještě brzdový asistent. Za příplatek se dá pořídit systém řízení jízdní stability (DSC). A to jsem se dostal k aktivní bezpečnosti vozu, která má i svou pasivní, neméně bohatou podobu spočívající mj. v možnosti pořídit si do Mazdy 2 až šest airbagů.

Na český trh má tento vůz dorazit v květnu. Jeho cena se bude pohybovat v rozpětí 319 900 až 424 900 Kč, přičemž zvolené kombinace motorů a jednotlivých úrovní výbavy naznačují, že by tato automobilová novinka letošního jara mohla citelně zasáhnout konkurenci.

 

Motorizace Mazdy 2
Motor 1,25 l 16V 1,4 l 16V 1,6 l 16V 1,4 DI Turbo
Nejvyšší výkon (kW/min. -1 ) 55/6000 59/5700 74/6000 50/4000
Točivý moment (Nm/min. -1 ) 110/4000 124/3500 146/4000 160/2000
Zrychlení 0 až 100 km/h (s) 15,1 13,9/15,0* 11,4 15,0/16,0*
Nejvyšší rychlost (km/h) 163 164 181 160
Průměrná spotřeba (l/100 km) 6,3 6,5 6,8 4,5

* Údaj pro převodovku ASM