Slavnostní uvedení Toyoty Prius se konalo v novém vzdělávacím středisku pražské Zoologické zahrady v Tróji. Spojení tohoto automobilu s přírodou a zvířaty je totiž více než jasné. Prius druhé generace je poháněn zážehovým motorem o objemu 1,5 l a elektromotorem s maximálním napětím 500 V. Tato kombinace umožňuje, aby byl Prius vůči životnímu prostředí maximálně ohleduplný.

Technická data
Spalovací motor
Typ zážehový čtyřválec
Rozvod DOHC, 16 ventilů s proměnným časováním VVT-i
Objem 1497 ccm
Max. toč. moment 115/4000 Nm/ot.min
Max. výkon 57/5000 kW/ot.min
Eletromotor
Typ synchronní s permanentními magnety
Napětí 500 V 
Max. toč. moment 400/0-1200 Nm/ot.min
Max. výkon 50/1200-1540 kW/ot.min
hmotnost 104 kg

Při rozjezdu je v činnosti pouze elektromotor. Zážehový motor se přidává až po rozjetí automobilu a při akceleraci. Při zpomalování se benzínový motor odmlčí a elektromotor funguje jako generátor elektrické energie a dobíjí akumulátory. Prius je navíc vybaven technologií "Stop and Go", což znamená, že se zážehový motor při zastavení například na křižovatce vypíná a elektromotor přechází do úsporného režimu.

Stereotypy se bortí

Designově je nový Prius odvozen od svého předchůdce, který byl představen již v roce 1997. Oproti starému modelu však dostal nový tvar zadních partií a celkově tak svou vizáží dospěl. Aerodynamika karosérie pětidvéřového hatchbacku je na vysoké úrovni. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu cx=0,26.

Rozměry a hodnoty
Délka 4450 mm
Šířka 1725 mm
Výška 1490 mm
Rozvor 2700 mm
Objem nádrže 45 l 
Spotřeba (l/100 km)
Město 5,0
Mimo město 4,2
Kombinovaná 4,3
Max. rychlost 170 km/hod
zrychlení 10,9 s

V interiéru Prius bourá všechny zažité stereotypy. Marně byste totiž hledali pracoviště řidiče v klasickém pojetí. Nahrazuje ho displej v horní části palubní desky a dotykový multifunkční displej v jejím středu. Řadící páku automatické převodovky naleznete rovněž na palubní desce v podobě připomínající joystick. Zpracování materiálů se na první pohled zdálo velice zdařilé.

Dvě výbavy

Na český trh bude Toyota Prius dodávána ve dvou výbavách. Základní verze bude nabízet automatickou klimatizaci s elektricky poháněným kompresorem. Nechybí bezpečnostní elektronické systémy ABS s brzdovým asistentem EBD, pro kontrolu trakce TRC a stabilizační program VSC+, osm airbagů a další. Cena byla stanovena na 809 900 korun.

Výbava Prius+ bude navíc nabízet satelitní DVD navigaci, Bluetooth či systém Smart Entry and Start, který umožňuje nastoupení a nastartování bez klíčku. Za tuto verzi zákazník zaplatí 939 900 korun.

Jelikož je Toyota Prius přelomovým vozem v historii nejen České republiky, ale jako první sériový vůz s hybridním pohonem i v celosvětovém měřítku, budeme se mu věnovat v několika dalších článcích.