Hlavní obsah

Čtyřválcový cayman nemá nižší spotřebu než šestiválcový F-Type

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Downsizing, tedy snižování zdvihového objemu motorů, ubírání válců a naopak přidávání turbodmychadel, velice často z hlediska spotřeby nefunguje. Respektive funguje jen při normovaném měření spotřeby a už nikoliv v reálném světě. S dalším z důkazů přišel britský What Car?, který porovnával reálnou spotřebu nejrůznějších automobilů.

Foto: Porsche

Porsche 718 Cayman

Článek

Nové Porsche Cayman už ve svých útrobách nemá tři a půl litrový atmosférický šestiválec ale pouhý čtyřválec o zdvihovém objemu dva, respektive dva a půl litru. A přestože je čtyřválec o trochu silnější, protože jinak by bylo nemožné tuto nevítanou změnu zákazníkům vysvětlit, kromě většího výkonu automobilka argumentovala i nižší spotřebou paliva. Byla to pravda, ovšem jenom „papírově”.

Jak zjistil britský časopis WhatCar?, při měření spotřeby na skutečných silnicích za skutečného provozu (ale za totožných podmínek) je spotřeba čtyřválcového Caymanu S s manuální převodovkou o bezmála pětinu vyšší.

Šestiválec měl stejnou spotřebu jako čtyřválec

Zatímco čtyřválcový cayman by měl mít kombinovanou spotřebu 8,1 l, reálná byla o 18,7 procenta vyšší - 10,0 l.

Nižší hodnoty pak bylo dosaženo s Jaguarem F-Type s třílitrovým šestiválcovým motorem (340 k). I on měl spotřebu vyšší než udávanou výrobcem, rozdíl byl ovšem o pár procent nižší - 9,8 vs. 8,1 l/100 km.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Co z toho vyplývá? Ubírání počtu válců a snižování zdvihového objemu přináší značné rozdíly v normované a reálné spotřebě paliva. Úředníci z Bruselu jsou spokojeni, uživatel ovšem mnohdy musí k čerpací stanici jezdit častěji.

A netýká se to jenom sportovních automobilů, v testu britského časopisu nejhůře dopadlo dieselové Volvo S90 D4. To mělo rozdíl 37,8 procenta a jen o málo horší bylo Audi A6 3.0 TDI - rozdíl v normované a reálně spotřeby byl podobně „šílených” 36,2 procenta. Velice špatně dopadla i Škoda Fabia 1.2 TSI, zde byl rozdíl roven 29,1 procenta.

Jak se měří spotřeba paliva

Hodnoty spotřeby paliva, které najdete v prospektech automobilky a ve velkém technickém průkazu, se měří v laboratorních podmínkách v přesně definovaném cyklu (například testovaný automobil musí mít ujeto alespoň 3000 km, ale ne více než 15 tisíc, sériové pneumatiky a je zatížen 175 kg).

Automobil při měření nejede po silnici, ale je umístěn na válcovém dynamometru (výkonová brzda). Zajímavostí je, že spotřeba se měří množstvím vypuštěného CO2 (oxidu uhličitého), který se zachytává do speciálních pytlů. Více najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám