Je k půl desáté, ulice Via Giuseppe Soli v historické části Modeny ještě spí. Na široké cestě směrem k muzeu, které fascinujícím způsobem kombinuje starou zástavbu z devatenáctého století a ultramoderní sytě žlutý „poklop” ve tvaru kapoty motoru, není ani živáčka.

A to je přesně ten okamžik, kdy na vás obě stavby, tak rozdílné a zároveň tak stejné, dýchnou svojí neopakovatelnou atmosférou. Je to jeden z těch momentů, kdy je potřeba zastavit a nechat na sebe umění působit všemi smysly.

Muzeum Ferrari v Modeně: hned u vstupu je první automobil (replika) otce Enza Ferrariho, francouzský De Dion Bouton z roku 1903.

Muzeum Ferrari v Modeně: hned u vstupu je první automobil (replika) otce Enza Ferrariho, francouzský De Dion Bouton z roku 1903.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kaplického muzeum za skoro půl miliardy

Autorem této stavby je český architekt Jan Kaplický (1937–2009). Na muzeum ve zrekonstruovaném Ferrariho rodném domě na předměstí Modeny se čekalo od roku 2004, teprve po dlouhých osmi letech se jej podařilo zrealizovat. Architekt Kaplický se ale postavení nedočkal, zemřel čtvrt roku před položením základního kamene. Stavba přišla na 450 miliónů korun, otevřeno bylo v březnu 2012.

Muzeum Ferrari v Modeně: v původní budově si lze prohlédnout závodní automobily Ferrari a jejich motory

Muzeum Ferrari v Modeně: v původní budově si lze prohlédnout závodní automobily Ferrari a jejich motory

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Ale když už budete v Modeně, vyplatí se koupit si kombinovanou vstupenku pro obě muzea. Jednak je to o čtyři eura levnější a za druhé si ušetříte čas stáním ve frontě u pokladen v Maranellu. Rozhodně doporučujeme navštívit obě muzea: jsou od sebe vzdálená pouhých 20 kilometrů a vystavené exponáty nejsou stejné.

Muzeum Ferrari v Modeně: Ferrari 290 MM, 1956

Muzeum Ferrari v Modeně: Ferrari 290 MM, 1956

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Muzeum v Maranellu, kde se vyrábí od 40. let minulého století, je samozřejmě větší a turisticky více exponované. Na obrovském parkovišti jsou desítky automobilů i autobusů a podle množství lidí to tady vypadá jako na Karlově mostě. Iluzi turisticky atraktivního místa dotvářejí i pouliční prodavači, kteří vám nabízejí nejrůznější „extra výhodné” nabídky, třeba na svezení ve Ferrari z jedné z mnoha půjčoven.

Maranello - město Ferrari

Doruda zabarvené Maranello auty s koněm ve znaku žije, jak jen to jde. Už při příjezdu vidíte na kruhových objezdech obří logo, po 17tisícovém městečku se prohání spousta současných modelů od Ferrari - obvykle to jsou jejich majitelé, kteří se přijeli podívat, kde jejich auto vznikalo. Prohlídka továrny je ale možná jen na zvláštní povolení, ultramoderní budovu si ale leckdo napoprvé splete s muzeem, to je ale o pár desítek metrů dále.

Muzeum Ferrari v Maranellu: 512 M (1970)

Muzeum Ferrari v Maranellu: 512 M (1970)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Patrová budova není tak hezká jako Kaplického stavba v Modeně, desítky exponátů ale můžete objevovat i zde. Převažují monoposty Formule 1, ale jinak je zde hodně exponátů jak z historie, tak ze současné produkce.

Muzeum v rychlém tempu proletíte za půl hodiny, není tak rozsáhlé jako třeba Porsche muzeum ve Stuttgartu. Ale za návštěvu určitě stojí. A pokud by partnerku prohlídka muzea unavovala, můžete ji „uklidit” na vynikající espresso do kavárny, která je přímou součástí obou muzeí.

Muzeum Ferrari v Maranellu

Muzeum Ferrari v Maranellu

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pokud vás prohlídka muzea omrzí, můžete se stavit ve zdejší kavárně nebo si koupit nějaký suvenýr. Ceny jsou ale docela vysoké a ve městě kromě několika menších obchodů najdete na silnici od Modeny i obří Ferrari Store.

V Maranellu se můžete najíst ve spoustě restaurací, dobré jsou ty kolem hlavního náměstí. A pokud nemáte dost muzeí, ve zdejším regionu najdete i další motoristická muzea: Lamborghini, Maserati nebo Ducati.

Tip: Všech 32 fotografií z obou Ferrari muzeí najdete v galerii nahoře v úvodu článku.

Muzeum Ferrari v Modeně není rozsáhlé

Muzeum Ferrari v Modeně není rozsáhlé. Vedle hlavní budovy je ještě muzeum motorů a v další budově pak archiv a knihovna.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky