„Finančně se to nikdy nevrátí,” říká Marek Hoffmann, ředitel uznávané karosářské rodinné firmy. Řeč je o nákladech na vznik novodobé reinkarnace legendární Škody 110 R. Na ní pánové Hoffmann a designér Petr Novague, držitel prestižních cen Red Dot (2012, 2014, 2015) nebo IF Design Award (2015) a velký obdivovatel původního erka, vymysleli kompletně novou karoserii.

„Ale šli bychom do toho znovu,” usmívá se spolutvůrce modelu R200, když později stojíme v hale vedle zářivě oranžového, zatím jediného vyrobeného kusu, který nebude na prodej, ale zůstane ve zdejší firmě.

R200, tvůrci nazývané Erko odkazuje vnějším vzhledem na slavnou Škodu 110 R

Původní verze R200 představená loni v dubnu.

FOTO: Milan Malíček, Právo

O jiném autě než o Audi R8 Hoffmann ani Novague neuvažovali. „Pro přestavbu karoserie má R8 ideální podmínky. Rámová konstrukce se dá jednoduše odstrojit,” říká Marek Hoffmann. Na vývoji auta pracovalo kolem šedesáti lidí, z toho deset velmi intenzivně. Vymyslet se musel design a kompletně vyrobit nástroje pro vylisování hliníkových dílů karoserie a samozřejmě je následně vyrobit, sestavit a nalakovat.

První vyrobená R200

První vyrobená R200

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vymýšlejí karoserie pro světové automobilky

Ostrožská Nová Ves je příjemná jihomoravská víska kousek od Uherského Hradiště. Když jí projíždíte, všimnete si zdejších Sirnatých lázní, několika vinoték a po chvilce už jste na jejím konci. Jenže když zhruba v polovině odbočíte na nenápadném ukazateli Kovovýroba Hoffmann, zjeví se kousek od hlavní silnice výrobní haly.

Jedna z lisoven

Jedna z lisoven

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vypadají nenápadně, ale není to typická šedivá hala pro nekvalifikovanou práci bez větší přidané hodnoty, jakých jsou po celém Česku stovky. Tady v Ostrožské Nové Vsi vymýšlejí automobilové karoserie pro světové automobilky - Bentley, Porsche, Škodu, BMW, Daimler nebo Volvo.

Například pro Škodovku zdejší karosárna pracovala na všech modelech od novodobé felicie. A jak si ověřujeme během dvouhodinové prohlídky, ryze česká firma se třemi stovkami zaměstnanců si zachovala rodinný charakter.

Techniku dodalo Audi R8 první generace

Technicky vychází R200 z Audi R8 první generace (2007-2012). Nové auto odkazující na Škodu 110 R Coupé má kompletně jinou karoserii a nově pojatý interiér. Technický základ zůstal stejný, o pohon se tak stará 4,2litrový osmiválec s atmosférickým plněním (430 k), pohonem všech kol a manuální převodovkou. Což je v dnešní době poměrně unikátní kombinace.

S automatickou převodovkou by vám R8 prý také upravili, manuál se ale k takto pojatému autu, jehož vývoj zabral rok a půl, hodí jednoznačně lépe.

České sportovní kupé R200

České sportovní kupé R200

FOTO: Milan Malíček, Právo

Proti prvnímu prototypu představenému loni v dubnu v pražské galerii DOX, má upravený model konvenčně otevíranou kapotu (tedy směrem k čelnímu oknu) a jinak umístěná světla pro denní svícení. Přední světlomety jsou od Bentley, zadní dodalo Lamborghini. Malinko jiná je i přední maska a blatníky. Erko je dlouhé 4400 mm, vysoké 1300 mm a široké rovné dva metry.

Tip: přečtěte si náš dřívější rozhovor s designérem Petrem Novaguem

Paradoxně nejkomplikovanější úkol se netýkal karoserie, nýbrž interiéru. „Měnili jsme palubní desku hlavně u spolujezdce a pro nás byl nejkomplikovanější úkol zajistit správné vystřelování airbagů.” uvedl Marek Hoffmann. Po zkoušce funkčnosti airbagů v pražské Dekře, kde proběhnou závěrečné zkoušky a poté dostane auto svolení pro užívání na běžných silnicích v celé Evropě.

Marek Hoffmann, jeden ze spolutvůrců modelu R200

Marek Hoffmann, jeden ze spolutvůrců modelu R200

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

R200 nemá audiosystém ani navigaci (klimatizace zůstala), takže je o trochu lehčí než ingolstadtský originál. Ten zvládne zrychlení 0-100 km/h za 4,6 sekundy a jede rychlostí 300 km/h.

Nejvíce vážných zájemců je z Česka

Nejvíce zájemců registrují podle Marka Hoffmanna z tuzemska, několik z Holandska a z Belgie a jeden člověk se ozval dokonce až z daleké Austrálie. O erko má vážný zájem zhruba deset nadšenců, už tak originální auto díky tomu bude ještě vzácnější.

Za těmito dveřmi se staví celé prototypy, uvnitř jsme byli, focení bylo pochopitelně zakázáno.

Za těmito dveřmi se staví celé prototypy.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Cena se odvíjí podle toho, zda přivezete svou R8 první generace na přestavbu (motor, převodovka i podvozek projdou důkladnou rekonstrukcí), nebo budete chtít koupit rovnou hotové auto. V druhém případě by prodejní cena měla oscilovat kolem čtyř miliónů korun, pevně stanovená ale zatím není. Od podepsání objednávky si na přestavbu, která se vyrábí ručně ve zdejší karosárně, počkáte dva až tři měsíce.

A třebaže jsou náklady na takto složitou přestavbu automobilu enormně vysoké (R200 přišlo na zhruba 30 miliónů korun), Marek Hoffmann už plánuje upravit další automobil. Konkrétní model říct nechce, ale zjistili jsme, že to nebude škodovka, jde o automobil, který se už nevyrábí a opět půjde o dražší model. A na novém projektu se prý již začíná pracovat.

Škoda 110 R Coupé - sportovní coupé vyráběno v závodě Kvasiny v letech 1970 – 1980. Vyrobeno 56 902 ks.

Škoda 110 R Coupé - sportovní coupé vyráběno v závodě Kvasiny v letech 1970 – 1980. Vyrobeno 56 902 ks.

FOTO: Škoda Auto

První vyrobená R200

První vyrobená R200

FOTO: Martin Žemlička, Novinky