„Každý ročník ankety Car of the Year (COTY) tradičně začíná v říjnu předchozího roku v dánském Tannisby na severu Jutského poloostrova testováním širšího výběru kandidátů,” uvedl pro Novinky.cz Jiří Duchoň.

Na akci nazvané Tannistesten se testují všechny nominované vozy. Při loňském ročníku to znamenalo celkem 61 vozidel z třiceti modelových řad. Přítomni jsou také vývojoví pracovníci z daných automobilek, kteří zodpovídají technické dotazy. Z třicítky modelů novináři vyberou sedm finalistů.

Třicítka automobilů, ze kterých se vybíral letošní vítěz

Třicítka automobilů, ze kterých se vybíral letošní vítěz.

FOTO: COTY

Malosérioví výrobci se nominují obtížně

Nominovat je nově možné jakékoliv vozidlo nově uváděné na trh, šanci tak mají i malosérioví výrobci. Dříve bylo nutné, aby se daného modelu prodalo alespoň pět tisíc kusů. Bohužel od nového roku se v tichosti vrací pravidlo, které ale značně ztíží možnost malých automobilek soutěžit. „Malosériové typy budou nově nominovány na základě jakýchsi divokých karet,” uvedl Duchoň. Přesná podoba ale zatím není známa, pracuje se na ní.

Další testování probíhá v únoru na slavné testovací trati CERAM v Mortefontaine, jen několik kilometrů severně od Paříže. Každá automobilka má pak nejvýše 20 minut na to, aby při prezentaci přesvědčila 58 porotců o svém „želízku v ohni”. Automobilky na tuto akci zpravidla vozí hned několik různých motorizací, letos ale třeba BMW přivezlo pro řadu 7 pouze benzínové provedení 740i.

Porotci ankety Car of the Year

Porotci ankety Car of the Year

FOTO: COTY

Každý z porotců následně mezi sedm finalistů rozdělí 25 bodů. V každé individuální volbě vždy musí být zřetelný vítěz, maximálně dva adepti mohou odejít s nulovým ziskem a konkrétnímu typu lze udělit nejvýše 10 bodů. Porotci body rozdělují na základě poměru cena/užitná hodnota, technické a technologické inovativnosti, progresivity designu či zavádění asistenčních a bezpečnostních soustav. Nikde ale není uvedeno, které hledisko má mít prioritu.

Letos vyhrála astra i přes špatně sečtené hlasy

Následně už stačí jenom sečíst hlasy a v předvečer ženevského autosalonu na nikterak opulentní akci přímo na výstavišti vyhlásit vítěze. Letos to byl Opel Astra.

Organizátorům ankety se však letos povedlo faux pas. Až několik dní po vyhlášení se zjistilo, že vítězný Opel Astra neobdržel 309, ale 312 bodů, a že jej na první místo své volby neumístilo 24, ale 25 porotců. „Na celkové výsledky to vliv nemělo, příliš dobré světlo to na celou anketu nevrhá,” uznává Duchoň.

Car of the Year

Car of the Year

FOTO: COTY

Při vyhlašování v Ženevě sálem plným novinářů a zástupců automobilek proletěl údiv, když se na obří obrazovce objevilo, že všichni tři švédští žurnalisté dali novému Volvu XC90 bez jediného bodu maximální hodnocení. „Působí to poněkud úsměvným dojmem,” uznává Duchoň. „Na stranu druhou to však prokazuje, že s ohledem na celkový počet porotců národnostní ideály nikdy nemohou celkové výsledky nijak výrazně ovlivnit.”

Ještě jedna věc nám vrtá hlavou: Jak je možné, že tak vynikající automobil, jakým je nové BMW řady 7, skončilo ve finále poslední?

„Zcela bez nadsázky, ve finále volby COTY 2016 se ocitlo sedm vynikajících automobilů. Škoda Superb III sice skončila „až“ šestá, tedy stejně jako superb II v ročníku 2009, nicméně už jen postup do vybrané společnosti sedmi finalistů lze považovat za mimořádný úspěch. A proč se BMW řady 7 umístilo jako poslední? Jednoduše proto, že je to 'pouze' vynikající vůz,” uvedl Jiří Duchoň.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky