Článek
V roce 2014 se poprvé představila firma nanoFlowcell, společně se svým novým konceptem Quant E. O rok později uvedli vylepšenou verzi Quant F a na ženevském autosalonu pak menší Quantino. Posledně jmenované se objeví i na ženevském autosalonu tento rok.
Bude to model, který prý už bude jen krůček od sériové výroby, která by měla začít příští rok. V první polovině tohoto roku začnou předprodukční testy, které odhalí ještě případné nedostatky. Proti původnímu loňskému vozu je technika trochu upravená.
Porovnejme si charakteristiky: vůz o délce 3,91 metru s uspořádáním sedadel 2+2 má elektromotory u každého kola s výkonem 25 kW, tedy celkem 100 kW. Maximální rychlost byla 200 km/h. Nová verze bude mít součet výkonů 80 kW (tudíž na jedno kolo připadne 20 kW). Zatím nevíme, jak se to promítne do maximální rychlosti ani do spotřeby. Koncept z minulého roku měl dojezd až 1000 km. Na podrobnosti si musíme počkat do ženevského autosalonu.
Co je to za technický unikát?
Auta nanoFlowcell nefungují jako klasický elektromobil ani jako elektromobil s palivovými články. Mají nádrže, a to hned několik. Přečerpáváním speciálního elektrolytu přes membránu se vytváří proud, který následně putuje k elektromotorům.
Systém už několik let funguje, ale dosud byl příliš velký, těžký a nákladný. Ve spolupráci s firmou Bosch pak byl vyvinut nový systém, který se už hodí pro umístění do auta. Výhodou je velký dojezd vozu. Například Quant F s výkonem 801 kW dokáže prý ujet na jedno naplnění nádrží až 800 km. Bohužel zatím nikdo neoznámil, jak se vlastně elektrolyt musí upravovat a kde.