Z Prahy vyjíždím krátce po desáté hodině s testovacím vozem Chrysler PT Cruiser 2,4 Turbo GT, jehož test si budete moci na Novinkách přečíst v příštích dnech. Lepší vůz jsem si pro jízdu na sraz amerik nemohl přát.

V momentě, kdy za sebou nechávám zaplněná nákupní centra na Černém Mostě, kde sobotní prosluněný den tráví celé rodiny, vím, že mě čeká opravdový zážitek. Nejen sluncem rozpálené kapoty krasavců na čtyřech kolech, vzduch prosycený vůní benzínu a štiplavým zápachem spálených pneumatik, ale i setkání s lidmi, kteří dokáží z vraků v zatracení vytvořit poklady v penězích nevyčíslitelné hodnoty.

Ameriky přijíždí

S každým kilometrem, který za sebou nechávám v pohodové rychlosti pod hranicí 100 km/hod, moje očekávání sílí. V momentě, kdy projíždím branou luštěnického areálu, již vím, že nebudu zklamán. Plochy určené pro účastníky srazu se plní Pontiacy, Fordy, Chevrolety, Buicky, Cadillacy a Lincolny nejrůznějších ročníků.

Každý automobil je něčím jedinečný, i když na první pohled tak nepůsobí. Jedinečnost každému dodávají hodiny, měsíce, v nejednom případě i roky usilovné práce a péče jejich majitelů. Odměnou jim za to je radost, že se právě jejich vůz na podobném srazu líbí.

Dědeček Peerless 1930

Popsat, či vyfotografovat všechny vozy by bylo pro jednoho člověka nadlidským úkolem. Vybral jsem si proto nejstaršího účastníka a automobil, který se mi nejvíce líbil. Dědečkem mezi všemi byl veterán Peerless z roku 1930, kdy bylo Chicago mekkou mafie. Zachovaný automobil se pyšní motorem o objemu 4000 cm3. Jeho majitel, který si nepřál zveřejnit své jméno, mi řekl, že do bývalého Československa byl dovezen v roce 1936 jako ojetý automobil.

.: Peerless 1930 Foto NOVINKY/Andrej Poliak

S ubíhajícím časem nacházel tento krasavec stále častěji místo v zaprášené garáži. V jedné takové ho před deseti lety objevil jeho současný majitel, který neváhal a vůz koupil do své menší sbírky veteránů čítající čtyři vozy. "Času moc není a tak na podobné srazy jezdím výjimečně," řekl muž středních let, který se ve své profesi věnuje obchodování s americkými vozy.

Chevy Camaro: premiérová jízda

O poznání hovornější byl pan Petr Michel, který do Luštěnic přivezl čerstvě renovovaný Chevrolet Camaro. "Je to první jízda po čtyřleté renovaci," řekl hrdý majitel vozu z roku 1979 s pětilitrovým motorem o výkonu 280 koní. Přijel z Karlových Varů. Před pěti lety ho koupil za 60 tisíc korun ve Švýcarsku.

.: Chevrolet Camaro 1979 Foto NOVINKY/Andrej Poliak

"Jen půl roku mi trvalo shánění originálních náhradních dílů," začal popisovat začátek náročného procesu renovace. "Největší potíž bylo uvést do původní podoby chromované části. Najít v ČR schopnou firmu je dost problém." Ze 70 procent si svého miláčka opravil sám. Odbornou pomoc vyhledal jen v případě čalounění a laku.

Nabízí se otázka, co je tou hnací silou, která dokáže dospělého muže pobláznit a proměnit ho opět v malého kluka, který si hraje s "autíčky"? "Zvuk motoru, design, to je to, co se mi na tom líbí a co mě láká," uzavřel náš rozhovor Michel a i se svou dcerou se vydává na zpáteční cestu do Karlových Varů.