Klíček k automobilu je nezbytnost, bez které se žádný jeho majitel neobejde. Kdysi jsme porovnávali desítky automobilových klíčů a mezi ty nejpovedenější jsme zařadili ty od BMW, Porsche nebo Bentley. Naopak - ošklivé a „zubaté” klíče mělo překvapivě Ferrari, dále Duster či Subaru. [celá zpráva]

Automobilový průmysl je podobně jako ostatní odvětví závislý na inovacích, které jsou někdy revoluční, někdy příjemné a někdy docela zbytečné. Marketingová oddělení a následně prodejci ale zákazníkovi musí za každou cenu nacpat a vychválit nové technologie, jakkoliv je často jejich přínos pro uživatele sporný.

Klíč od BMW má jako první na světě barevný dotykový displej. Klíček kvůli tomu o dost povyrostl, je delší a širší než běžné modely. Rozměry jsou následující: 90 x 55 x 15 mm. Poněkud nadstandardní je i jeho váha (90 gramů), která je zhruba dvojnásobkem toho, co běžné klíče k autům váží.

Rozlišení displeje je 320 x 240 pixelů, jeho velikost 2,2 palce. Sklo je silnější než u běžných mobilních telefonů, takže se nemusíte bát, že vám praskne displej, pokud vám klíč spadne na zem (i to jsme se zatajeným dechem vyzkoušeli).

Grafika je povedená, reakce na pohyb prstem pomalejší než u displejů současných mobilních telefonů.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

BMW klíč s vámi skrz displej komunikuje v českém jazyce. V nabídce je pět základních variant. Při objednání vozu přijde tato vymoženost na 6500 korun (dostanete dva klíče, druhý je konvenční). Pokud byste klíč s displejem ztratili, můžete si nechat vyrobit duplikát za bratru 13 500 korun.

Každého jistě zajímá, zda je možné auto nouzově odemknout, pokud si vybiji baterii v klíči. Při úplně vybité baterii v klíčku se do auta majitel dostane a může i nastartovat. Displej bude vypnutý, funkčnost je ale po určitou dobu zachována. Klíč se dobíjí indukčně v automobilu (nemusí být ani nastartovaný) nebo přes micro USB port, třeba z počítače.

Pomocí klíče můžete na dálku - do 30 metrů - stáhnout okénka (a vyvětrat tak v létě rozpálené auto), to ale umí i patnáct let stará octavia. Zajímavější je možnost nejenom dálkově otevřít kufr, ale i zavřít. Můžete také na dálku rozsvítit světla, houkačku ale nespustíte (to umí třeba Volvo). Zatím nic, co by neuměl obyčejný moderní klíč.

BMW řady 7 (G11)

BMW řady 7 (G11)

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výhody BMW Display key tak vidíme ve dvou funkcích. Jednoduše si na dálku až 300 metrů můžete zkontrolovat, zda máte vytažená všechna okna a zamčené auto. To může být někdy užitečné. Na displeji vidíte i dojezd vozu, bez čehož by se člověk nejspíš obešel.

Hezký je, těžký taky. Co dál?

A druhá podstatná výhoda: na dálku si můžete zapnout klimatizaci (musíte mít ve vozidle instalované nezávislé topení). Můžete zadat buď okamžité vyhřívání/chlazení, nebo zadat datum a čas, kdy se klimatizace spustí.

Výhodou je, že stačí jeden klíč, u ostatních automobilek dostanete dva - jeden od auta a druhý od nezávislého topení. Jednoduší je i možnost naprogramovat čas spuštění topení. Ovšem teplotu nastavit nelze, použije se poslední nastavená ve voze.

Časem bude pomocí klíče možné i zaparkovat, aniž by ve vozidle seděl řidič. Funkci Remote Control Parking ale zkoušené BMW řady 7 nemělo - v době výroby to nebylo k dispozici. Více k této funkci najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]

Stojí tato technologie za to? S ohledem na velikost klíče a nabízené funkce je to podle autora článku módní výstřelek, který zaujme jen krátkodobě. Konkurenční automobilky jej ale dost možná začnou kopírovat a za rok za dva jej nabídnou do některých svých modelů. Nezbývá než dodat, že vcelku zbytečně.