Používání blinkrů je v Itálii spíš výjimkou. Kdo někdy v této zemi jel například Turínem či Římem, ten souhlasně kýve hlavou. Ano, je to tak. V praxi ověřeno a nyní i statisticky dokázáno.

Průzkum udělala organizace ASAPS (Associazione Sostenitori ed Amici della Polizia Stradale). Kdo umí Italsky, ten si přeložil, že jde o asociaci podporovatelů a přátel silniční policie. V Itálii tento spolek existuje, je velmi činný a vážený.

A tak vytvořil velký test. Zkoumali tisícovku řidičů z velkých měst – Turín, Varese, Řím, Neapol a Boloňa. Z této tisícovky jich pouze 362 používalo směrovky podle předpisů. Zbytek je používal jen sporadicky nebo dokonce vůbec. Smutné je, že z toho zbytku jich drtivá většina patřila do té kategorie „vůbec“.

V Německu i Norsku se směrová světla používají

Výzkum se zaměřil i na dálnici, kde zkoumali tři stovky řidičů. Tady se hodnotilo pouze to, jestli při změně pruhu používají směrovky. Výsledek byl ještě horší – 32 procent.

Malé dílčí sledování vedlo ke zlepšení statistiky. Když byla ve městě křižovatka a řidiči odbočovali (vlevo i vpravo), zvedl se podíl blikajících vozidel na krásných 38 pocent.

Jak je to v dalších zemích Evropy nevíme. Kdysi dávno proběhly dotazy v Německu, kde se ale řidiči přiznávali sami. Ukázalo se, že přibližně 20 % z nich si je vědomo, že občas na používání blinkrů zapomíná a 7 % je využívalo málokdy.

Pak ještě proběhl jeden test v rámci dopravního průzkumu v Norsku, který připravoval podmínky pro masivní nástup hromadné dopravy, elektromobilů a úprav center měst pro automobilovou dopravu.

Kamery instalované na křižovatkách a ulicích různých měst zaznamenaly různé prohřešky. Statisticky je pak Transportøkonomisk institutt zpracoval a zjistil, že celých 9 % řidičů nepoužívá směrovky správně. Bohužel z celého dokumentu nevyplývá, kolik z nich je (ne)používalo vůbec.