Hlavní obsah

Test Opelu Astra s litrovým tříválcem: Das Auto

Novinky, Martin Žemlička

Opel právě vstoupil na - pro evropské zákazníky - důležité kolbiště nižší střední třídy. Jak se nové generaci, která zhubla až 200 kilogramů, bude dařit proti golfu a focusu?

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra

Článek

Málo se to ví, ale slogan „Das Auto” používal jako první Opel, který tak koncem šedesátých propagoval nový model Kadett. Nu a dieselovým skandálem zmítanému koncernu Volkswagen nově přibude ještě jedna starost: nová, v pořadí pátá generace astry je totiž velmi povedená. Dřívější etalony této třídy (tedy golf a focus) se budou muset potýkat s mnohem lepším soupeřem než dříve.

Vzhled nové astry je tak spíše cizelací původního konceptu a jakkoliv jde o subjektivní záležitost, povedl se. Jde o líbivé auto, snad jen zakončení C sloupku (podívejte se na fotografie z profilu) se ne každému bude líbit. Moc pěkná jsou zadní protáhlá světla, která šířku vozu opticky zvětšují.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra

Interiér téměř bez výhrad

Příjemné jsou možnosti pro seřizování předních sedadel. Sklon nastavujete pomocí kolečka, což je vždy příjemnější, než když musíte po odjištění aretace upravovat sklon vahou svého vlastního těla.

Našli jsme i příklad šetření - bezpečností pásy nejdou výškově posouvat. Přední sedačky mohou být za příplatek 15 tisíc korun ergonomické a nastavitelné v osmi směrech. Doporučujeme minimálně vyzkoušet, poněvadž standardní přední sedačky nebudou každému vyhovovat.

Foto: Opel

Opel Astra

Naopak chválíme dílenské zpracování i výběr materiálů – tady se astra směle může měřit s golfem (který je ale v detailech ještě propracovanější). Tlačítka jsou příjemná na omak, celkové pojetí interiéru je konzervativní. Vadil nepraktický lesklý povrch. Nehezké jsou i „kolíčky” zavírání dveří, někteří konkurenti je mají schované pod plastem (ale kupodivu třeba prémiové BMW nikoliv).

Vzadu je dostatek místa pro kolena, a to navzdory zmenšení rozvoru náprav o 23 mm na nynějších 2 662 mm. Nad hlavou je místa dostatek pro cestující do 185 cm, vyšší jedinci musí v sedačce trochu sklouznout.

Výška vozu také klesla, a to o 26 mm (nyní 1 485 mm). Mimochodem vzadu jsme za 185centimetrovým řidičem naměřili 30 centimetrů volného prostoru. Ani sedák není vzadu krátký, má 44 cm. Kvůli palivové nádrži je na podlaze vzadu výstupek, který překáží.

Kufr není z největších

A aby byl výčet úplný, o 49 mm je kratší i délka nové astry (4 370 mm), což vůbec nevadí, jakkoliv se to marketingově špatně zdůvodňuje. Pozoruhodné je naopak snížení hmotnosti o 120 - 200 kilogramů v závislosti na motorizaci. Opticky to tak nevypadá, ale karoserie je údajně o 77 kg lehčí a půl metráku váhy inženýři Opelu ubrali na podvozku.

Zavazadelník má – v dané třídě průměrných – 370 litrů (o 10 l méně než dříve), vyšší (a tím pádem nepraktická) je nákladová hrana. V pravidelně tvarovaném „kufru” jsme naměřili na délku 76 cm a na šířku 102 centimetrů, což jsou podobné hodnoty jako u poslední generace golfu, jehož zavazadelník „papírově” nabízí jen o 10 litrů více než astra. Za 1800 korun si lze přikoupit dojezdovou rezervu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra

Litrový snaživec není špatný

Motorizace pro pátou generaci astry? Jejich výkon osciluje mezi 70 kW (95 k) až 147 kW (200 k). Poprvé se pod kapotami aster objeví i tříválcový motor o výkonu 77 kW (105 k). Nová je naftová čtrnáctistovka (čtyřválcová), zbývající motory mají zdvihový objem 1,6 litru.

A právě nový litr jsme vyzkoušeli. Jeho chod je i přes pouhé tři válce díky vyvažovací hřídeli překvapivě klidný, ani po otevření předních dveří nastartovaný motor nepřináší vibrace (což - zeptejte se majitelů Fabie 1.2 HTP není neobvyklé).

Tříválec je spojen pouze s pětistupňovou převodovkou, u motoru s relativně skromnými parametry to ale nešlo jinak. Samozřejmě to znamená vyšší otáčky - při 90 km/h je to na pětku ještě snesitelných 2000, při 130 km/h již 3000 otáček. Při rychlé jízdě budete jezdit kolem osmi litrů, lehká noha pak mimo město znamená odběr cca 6,5 l/100 km.

Foto: Opel

Opel Astra (2015)

Motor nabídne jadrný zvuk, snaživost se mu ale upřít nedá. Dynamicky je podobný tomu, co nabízí v golfu základní čtyřválcová dvanáctistovka a pochopitelně - od litrového motoru, třebaže dopovaného turbodmychadlem, nelze čekat zázraky. Na dálnici se umí rozparádit, když vaši cestu zdrží předjíždějící kamión, chvíli zase trvá (obzvláště při jízdě do kopce), než se dostane do tempa.

Při opakovaném měření pružného zrychlení 80-120 km/h jsme naměřili 7,9 sekundy, což není žádná sláva. Stovku dle oficiálních měření zvládne za 11,2 sekundy, rozjet se dovede až na dvoustovku.

Nová astra sází i na luxus. Nepamatuji se, že bych v autě nižší střední třídy našel senzor pro bezklíčové otevírání/zavírání i na zadních dveřích. Potěší i masážní funkce nebo vynikající adaptivní světla LED Matrix (vzadu také svítí diody). V noci rozptylují tmu opravdu bravurně, stojí ale 35 000 korun (v balíčku s navigací 40 000).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra

Velký bratr na telefonu

Vyzkoušeli jsme i další „prémiovou” funkci nazvanou OnStar. Je to takový přítel na telefonu. Jednak se to hodí v případě dopravní nehody nebo jiné komplikace (červené tlačítko SOS), a za druhé v případě, že potřebujete pomoci s nastavením navigace (příklad: chci italskou restauraci v okruhu 10 kilometrů) nebo objednáním auta do servisu. Jsou to podle mého prkotiny, navíc pro většinu řidičů nepodstatné (ale konkurence tuhle službu v nižší střední třídě nenabízí).

Ovšem možnost zamknout auto na dálku (třeba z jiného kontinentu), možnost jej lokalizovat pomocí mobilu na obřím parkovišti je podle nás lákavá. Ohledně lokalizace ukradeného vozu jsme pesimističtí - většina zlodějů není hloupých, a když vám astru ukradne, lokalizaci pochopitelně vypne.

Zpátky k infolince: zde nastává podobně bizarní situace, jako když voláte na IT podporu ve velkých korporacích a problém řešíte s člověkem, jehož angličtině není moc rozumět a navíc sedí v Dillí. Tady se rovněž komunikuje anglicky (česky prý od července 2016), fyzicky operátoři sídlí v Lutonu, ve Velké Británii.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra

Vyzkoušeli jsme. Funguje to - spojeni jste za pár sekund a důležité je, že - pokud jste lehce paranoidní - tuto funkci můžete kdykoliv vypnout (ví totiž zcela přesně, kde se nacházíte). První rok máte zdarma, další se platí roční poplatek cca 100 eur (v Česku zatím nelze objednat, zkoušené auto mělo německé registrační značky).

Zatím nepadlo k nové astře mnoho negativ, takže tady jsou: systém pro detekci tzv. mrtvého úhlu při jízdě po dálnici se často na několik minut deaktivoval. Někomu může vadit naladění tlumičů, které jsou utažené, takže i na 17 palcových kolech cítíte krátké ostré nárazy. A to minulá generace nabízela adaptivní tlumiče.

Na druhou stranu technické partie zvládá astra i přes obyčejnou vlečenou zadní nápravu velmi potentně; dobře drží směr, po dietních opatřeních se do zatáček vrhá s nebývalým nadšením. Řídí se velice příjemně a klacky pod nohy řidiči „nehází” ani vhodně naposilované řízení, brzdy či pětistupňová manuální převodovka.

Nová astra se povedla, o tom není pochyb. Rüsselsheimská automobilka stále není v dobré situaci ať už z hlediska financí, image, či nabídky kvalitních modelů ve vyšších třídách, pátá generace astry je ale hvězdou automobilky s bleskem ve znaku. Než si automaticky půjdete koupit golf, zastavte se v autosalonu Opelu. Možná budete překvapeni.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Opel Astra

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:999 ccm, tříválec, zážehový, turbo
Max. výkon:77 kW (105 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:170 Nm při 1800-4300 ot./min.
0–100 km/h:11,2 s
Nejvyšší rychlost:200 km/h
Průměrná spotřeba:4,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1273 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:319 900 Kč (1,4, 100 k) (akční cena)
Cena s testovanou motorizací:349 900 Kč (akční cena)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám