Nová mapa bezpečnosti silnici ukázala, že tu máme stále, až chronicky nebezpečné silnice. Mezi ně patří třeba známá silnice I/43 od Svitav k Šumperku, I/9 mezi Mělníkem a Českou Lípou nebo I/11 mezi Třincem a hranicí se Slovenskem. Zde nepomáhají žádné silniční kontroly, snížené rychlosti apod.

To, co skutečně nakonec zafunguje, ukazuje silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Zde rozsáhlou rekonstrukcí byla trasa výrazně upravena, a hlavně byla čtyřproudá silnice oddělena stavebně svodidly. Také byla osazena ploty proti vběhnutí divoké zvěře. Proti letům 2009 až 2011, kdy se tu stalo sedm nehod s vážnými smrtelnými zraněními, opatření snížila tato čísla v letech 2012 až 2014 na nulu!

Kde je nebezpečí?

Cílem Rizikových map EuroRAP je srozumitelně ukázat veřejnosti, správcům silnic i odborníkům, které silniční úseky vykazují statisticky nejvyšší rizikovost a na jaké lokality by bylo efektivní zaměřit svoji pozornost při snižování počtu tragických silničních nehod.

MAPU BEZPEČNOSTI SILNIC VE VELKÉM ROZLIŠENÍ NAJDETE ZDE

Největší riziko závažných nehod tradičně číhá na řidiče na silnicích prvních tříd. Nejčastější příčiny nehod jsou čelní střet s protijedoucím vozidlem, boční střety v křižovatkách, náraz vozidla do pevné překážky (například sloup) a srážky s chodci a cyklisty. Většinou jde těmto nehodám předejít úpravou dopravní cesty. Například přemostění, kde jsou konstrukce nechráněné zakrýt svodidly, odsunutí sloupů u silnic nebo odstranění stromů z nebezpečné vzdálenosti. Zásadní je i větší šířka okrajů silnic, které fungují jako bezpečnostní zóny apod.