Zenos je značka, která do toho šlape pěkně zostra. Auta z hliníku a uhlíkového kompozitu začala svou životní dráhu teprve v roce 2014 a už mají hned tři verze: základní E10, silnější E10 S a nyní i E10 R. Všechny nabídnou velmi puristické svezení. Vše je podřízeno jízdě, nikoli jezdci.

Zenos E10 R

Zenos E10 R

FOTO: Zenos

Zenos E10 R

Zenos E10 R

FOTO: Zenos

Ta nej verze R nabízí ale opravdové extrémní zážitky. Vždyť těsně za sedadly nyní pracuje řadový čtyřválec EcoBoost 2.3 z rodiny Fordu Focus RS, tady naladěný na 261 kW při 6000 ot./min a točivý moment na 475 Nm při 4000 ot./min. Samozřejmě, že tu je nasazený šestistupňový manuál. Tohle je Velká Británie. Automat byste čekali v USA, dvouspojkový automat pak v Německu, že?

Auto pak dostalo do vínku proti svým sourozencům silnější brzdy, nastavitelné tlumiče Bilstein a také nová kola. Ta jsou lehčí celkem o deset kilogramů. Dalších patnáct se pak uspoří na dalších dílech, jako jsou superlehká skořepinová sedadla se čtyřbodovými pásy, které mohou ale za příplatek být i šestibodové. Absence čelního skla pak vše dokresluje. Auto s pouhými 700 kg pohotovostní hmotnosti tak nabízí úžasný poměr 500 britských koní na jednu tunu hmotnosti vozu.

Zenos E10 R

Zenos E10 R

FOTO: Zenos

Takže to znamená, že auto vyletí z klidu na 96 km/h (ano, jsme ve Velké Británii, tady se měří v mílích) za 3 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h.

Autíčko není i je drahé. Stojí 39 950 liber, tedy kolem 1,55 miliónu korun. Je to hodně? Ano je, ale v porovnání jízdních výkonů a ceny to není zas až taková pecka. Vždyť základní Ford Focus RS stojí v Česku 915 900 Kč, a to si dá stovku za 4,7 sekundy.