Dilema popisuje situaci, kdy jedoucí tramvaj míří na pětici lidí na koleji. Můžete je zachránit jedině tak, že zatáhnete za páku a jedoucí stroj odkloníte na druhou kolej, jenže na té se také pohybuje jeden člověk. Obětujete ho, abyste zachránili pět ostatních? Nemyslete si, že podobné problémy řeší jen filozofové.

Do hry se dostávají třeba právě u aut bez řidiče. Jak se má umělá inteligence zachovat, když se dostane do neřešitelné situace a buď zemře řidič, nebo chodci? Stejnou otázku řešili i výzkumníci z Ekonomické školy univerzity v Toulouse.

Více než 75 procent respondentů podpořilo obětování řidiče v případě, že by tím zachránil deset lidí. Kdyby tím zachránil jediného člověka, rozdělily se odpovědi přesně napůl pro řidiče a chodce. Lidé už si však byli daleko méně jistí, jestli tímto způsobem mají auta budoucnosti opravdu fungovat.

„Chtěli by, aby v takových vozech jezdili ostatní řidiči, sami už taková auta chtěli méně,“ citují stránky technologyreview.com spoluautora studie Jeana-Francoise Bonnefona. Obětovat druhé je zkrátka lehčí než pro dobro riskovat vlastní život.