Navíc je od dneška také povinné jezdit po chorvatských silnicích s rozsvícenými světly i ve dne.

Přestupky v silniční dopravě se budou trestat mnohem přísněji, a to pokutami, trestnými body i dlouhodobým odnětím řidičského průkazu. Zvýšily se tresty nejen za řízení pod vlivem alkoholu, ale i za rychlou jízdu, za jízdu bez připoutání, za jízdu na červenou nebo za nepoužívání helmy na motocyklu. Mnohem přísněji budou řidiči trestáni i za telefonování za jízdy. xxx Chorvatští poslanci, kteří zákon schválili již před více než měsícem, hájí tvrdá opatření poukazem na drastické zvýšení počtu dopravních nehod, při nichž umírá nebo je zraněno stále více lidí. Černá statistika letošního roku je ještě černější než v minulých letech.

Za prvních sedm měsíců došlo na chorvatských silnicích k 51.000 dopravním nehodám, při nichž zahynulo 380 lidí. V přepočtu to znamená, že v průměru denně zemřely v důsledku nehod dvě osoby. Nejvíce neštěstí způsobila velká rychlost. Ale asi deset procent havárií mají na svědomí řidiči, kteří měli v krvi více než 0,5 promile alkoholu. Kolik z nich mělo méně než 0,5 promile, není statisticky podchyceno.

Odpůrci nových opatření poukazují na to, že otevírají prostor ke korupci. Dosavadní praxe ukázala, že policisté jsou nezřídka ochotni za úplatek přimhouřit oči. Podle průzkumu veřejného mínění je o úplatnosti policie přesvědčeno až 57,7 procenta obyvatel.

Nad tvrdými opatření proti požívání alkoholu před jízdou naříkají majitelé restaurací, barů i zaměstnanci turistického průmyslu. Obávají se, že budou mít negativní dopad na turistiku. Radují se naopak taxikáři, pro které absolutní zákaz pití alkoholu před jízdou již platil. Nyní očekávají, že jim přibude klientů, neboť mnozí si rozmyslí, zda dají pár stovek kun za odvoz taxíkem, než by zaplatili několik tisíc pokuty nebo přišli o řidičský průkaz.