Vzhledem k tomu, že během úterní zkoušky obě auta absolvovala homologační test NEDC (New European Driving Cycle) 93/116/ECE, nemohlo Ministerstvo dopravy ani zjistit nic jiného, než co přinesla prvotní homologace obou vozů, kterou musí zajistit každý výrobce u nově prodávaného modelu.

Zkušebna testovala Škodu Superb třetí generace s motorem 2,0 TDI a VW Golf sedmé generace s naftovým motorem 1,6 TDI. Testování provedla zkušebna TÜV SÜD v Roztokách u Prahy. Ministerstvo by v budoucnu mohlo namátkově otestovat i vozy jiných značek. Ministr Ťok navíc hodlá „v horizontu týdnů” začít zkoumat spotřebu paliva v reálném provozu.

O tom, že spotřeba udáváná výrobcem automobilu neodpovídá realitě, se mezi odborníky mluví již roky, a ví to i Evropská komise. [celá zpráva]

V Česku 148 tisíc aut s „cinknutými” motory

V Česku se prodalo kolem 148 tisíc aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc osobních i užitkových volkswagenů, asi sedm tisíc vozů Audi a 1 800 automobilů Seat.

Ministerstvo plánovalo provést nezávislé měření jednoho nového typu plnícího současnou normu Euro 6, i vozidla s problematickým motorem (plnícím Euro 5) s podvodným softwarem a po jeho opravě.

Obcházení emisních zkoušek bylo umožněno tím, že software řídící jednotky uvedených motorů je schopný rozpoznat, kdy se vozidlo nachází na homologačním měření emisí a přepne jej do speciálního režimu, při kterém produkuje nižší objem škodlivin.