Předně – vjíždět na přejezd s rozsvícenou signalizací je naprostá hloupost, kdy kvůli ušetřené půlminutě riskujete nejenom svůj život, ale i životy dalších lidí. Výmluvy na přehlédnutí jsou zbytečné – příčetný řidič jasně slyší a vidí signalizaci dvou blikajících červených světel.

Doba mezi sklopením závor a příjezdem vlaku je velice krátká, obvykle patnáct až dvacet sekund, někdy i méně. Na řešení kritické situace, do které se většina řidičů dostane svým bezohledným chováním, tak zbývá pár sekund.

Pokud autem pojedete proti staženým závorám, samy se nadzvednou a automobil poškodí jen minimálně. Experti tomu říkají „autorita spadlých závor”; pro mnoho lidí je nepředstavitelné, že by závory měli nazdvihnout nebo podjet. Je to ale jediné řešení, které zabrání zbytečné tragédii.

Závory prolomí i nadzdvihne každý

Závory jsou na to konstruované a podle brněnského Centra dopravního výzkumu je může prolomit i rychle jedoucí cyklista. Pro osobní, či dokonce nákladní auta a autobusy to tak nepředstavuje sebemenší problém.

Nezapomínejte, že výstražná světla mají před závorami vždy přednost – takže i když se závory nesklopí a světla blikají, je nutné zastavit. Závory jsou na přejezdech doplňková, nikoli hlavní bezpečnostní výbava. Hlavní je světelná výstraha.

A rozhodně žádnému řidiči neublíží, když se i před vjetím na přejezd s blikajícím bílým světlem rozhlédne do obou stran. Z autoškoly si každý pamatuje, že 50 metrů před železničním přejezdem a během jeho přejíždění je nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h, pakliže svítí bílé světlo 50 km/h.