„Do Íránu jsme rovněž dodávali v letech 1965-69 vozy 1000 MB. Kupříkladu v roce 1967 sem Škoda dodala 102 vozů. V ostatních letech to byly spíše jednotky kusů,“ uvedl pro Novinky.cz Tomáš Kubík z tiskového oddělení.

Automobilky by měly patřit mezi firmy, které budou ze zrušení protiíránských sankcí rychle těžit. „Vedoucí hráči v odvětví mají chuť vstoupit na íránský trh,“ uvedl šéf poradenské firmy Gemela Thomas Wülfing. Firma se specializuje na oblast Blízkého východu. Írán je podle Wülfinga z hlediska automobilového průmyslu „posledním velkým rozvíjejícím se trhem“.

Plány na obnovení výroby automobilů v Íránu již v úterý nastínila francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, která měla před zpřísněním sankcí před čtyřmi lety na íránském automobilovém trhu vedoucí pozici.

Dva milióny aut ročně?

Prodej aut v Íránu dosáhl maxima v roce 2011, kdy se přiblížil 1,6 miliónu vozů. Pak se ale trh v důsledku sankcí zhroutil. Domácí výroba během dvou let klesla o milión vozů, což vedlo k zániku více než 100 tisíc pracovních míst.

Výzkumná společnost IHS Automotive předpokládá, že zrušení sankcí by vedlo k prudkému oživení trhu, díky čemuž by se v příštím roce v Íránu prodalo 1,6 miliónu vozů. Mnozí odborníci se domnívají, že prodej by se mohl časem zvýšit až na dva milióny aut ročně.

Evropské automobilky budou podle analytika IHS Michela Jacinta při návratu na íránský trh čelit ostré konkurenci ze strany čínských výrobců, díky vyšší kvalitě svých vozů by ale měly získat svůj tržní podíl zpět. „Pro Peugeot a VW je úspěch v Íránu velmi důležitý,“ upozornil Jacinto. „Je to brána na Blízký východ,“ dodal.