Poprvé se prostorový hliníkový rám ASF objevil v modelu Audi A8 první generace, který debutoval v roce 1994. Hlavní důvody, proč automobilka Audi tuto náročnou technologii zavedla, byly vyšší bezpečnost, lepší jízdní vlastnosti a nižší hmotnost, která se pozitivně odráží na dynamice a hospodárnosti.

O polovinu lehčí

Audi A8 poslední generace, které se na tuzemském trhu objevilo v závěru minulého roku, dostalo zcela nově konstruovaný prostorový rám ASF, který je ještě lehčí a tužší než u předchozích modelů. Jeho torzní tuhost, která výrazně ovlivňuje komfort i stabilitu jízdy, se zvýšila asi o 60 %. A díky hliníku patří nové Audi A8 k nejlehčím vozům luxusního segmentu jeho karosérie je totiž asi o polovinu lehčí, než kdyby byla vyrobena z konvenčních ocelových plechů. Například model Audi A8 s osmiválcovým motorem 4,2 l o výkonu 246 kW váží pouze 1780 kg, což se odráží v jeho pozoruhodně dynamických vlastnostech - z 0 na 100 km/h zrychluje během pouhých 6,3 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Prostorový rám ASF je tvořen hliníkovými protlačovanými profily, pospojovanými v uzlových místech s nejvyšším zatížením multifunkčními odlitky. Rám ASF a karosářské panely jsou vzájemně pospojovány buď metodou speciálního nýtování, nebo několika druhy svařování, včetně svařování MIG v ochranné atmosféře inertního plynu nebo pomocí laserového paprsku. Na karosérii nového Audi A8 je možné najít celkem 20 metrů laserových svarů, jejichž výhodou je mimořádná přesnost. Laserem jsou k rámu ASF připojeny jak boční karosářské panely, tak i celá střecha.

V ochranné kleci

Výsledná komůrková konstrukce prostorového rámu ASF, funkčně podobná příhradovým trubkovým rámům, jež používají závodní vozy, zaručuje vynikající ochranu cestujících při haváriích - to potvrdily náročné bariérové testy. Hliníkový prostorový rám ASF vytváří kolem prostoru pro posádku modelu Audi A8 pevnou ochrannou "klec", která je mnohem tužší a rozměrově stabilnější než u karosérií používajících běžnou technologii ocelových plechů.

Promyšlená konstrukce rámu ASF umožňuje efektivní rozvádění deformačních sil, vznikajících při případné havárii, do celé struktury karosérie. Přední a zadní část karosérie je tvořena poddajnějšími sekcemi, ve kterých dochází k účinnému pohlcení deformační energie, zatímco zpevněná podlaha, prahy, střešní sloupky a rám střechy zaručují dostatečný prostor pro přežití posádky i v případě těžkých kolizí.

Bezpečná i v osmdesátce

Karosérie nového Audi A8 poskytuje cestujícím vysokou míru ochrany i při nárazech z boku. Do struktury dveří jsou začleněny tyčové výztuhy ze zpevněných protlačovaných hliníkových profilů. Podlaha je zpevněna příčnými sekcemi a také vnitřní struktura sedadel je účinným ochranným prvkem. Nové Audi A8 díky všem svým bezpečnostním technologiím již nyní vyhovuje nejpřísnějším americkým normám FMVSS 301, které by měly vstoupit v platnost až v roce 2005. Při těchto zkouškách se posuzuje míra bezpečnosti nárazy vozů do deformovatelné bariéry v rychlosti 80 km/h.

Nespornou výhodou hliníkových konstrukcí, tedy též rámu ASF, je i jejich snadná recyklovatelnost. Hliník lze bez omezení opakovaně recyklovat, nově zpracovávaný materiál má přitom stejnou kvalitu jako původní.

V současnosti může být asi 90 % hliníku použitého v automobilu recyklováno. To má přímý vliv na spotřebu energie, neboť na výrobu druhotného hliníku se spotřebovává pouze zlomek energie potřebné k výrobě prvotního hliníku.