Zjišťovat nejvyšší rychlost při couvání je samozřejmě pošetilé, coby technická zajímavost to ale pro fanoušky čtyř kol určitou vypovídací hodnotu má. Obecně: při jízdě na zpětný chod není potřeba dosahovat vysoké rychlosti, při parkování se pohybujete krokem a pozpátku trochu vyšší rychlost potřebujete snad jen při couvání do prudkého kopce.

Ve Škodě Fabii Combi s motorem 1.4 TDI (77 kW, test přineseme ve čtvrtek) a pětistupňovou přímo řazenou převodovkou jsme v bezpečí prázdné letištní ranveje vyzkoušeli nejvyšší rychlost, kterou se lze pohybovat na zpětný chod. Ručička rychloměru ukazuje i při couvání, my jsme výsledky měřili přesněji - pomocí profesionálního zařízení Race Logic.

Leaf zvládl i přes 80 km/h

Rychlost couvání závisí na výkonu motoru a zejména na zpřevodování. Zkoušená fabia má převodový poměr u zpátečky 3,70, což je trochu méně než u prvního rychlostního stupně (3,78). Teoreticky tak na zpátečku můžete jet rychleji než na vytočenou „jedničku”. Oba stupně - tedy zpětný chod i první stupeň - jsou samozřejmě nastavené „do pomala” (převodový poměr větší než 1).

Testovaná fabia se nejvýše rozjela na 47,7 km/h. Jaké bylo její zrychlení na 40 km/h a porovnání při akceleraci na první rychlostní stupeň, najdete v tabulce níže.

Pro zajímavost: Nissan Leaf umožňuje díky elektromotoru a bezestupňové převodovce teoreticky jet pozpátku stejně rychle jako dopředu - v roce 2012 s ním profesionální jezdec Terry Grant zajel trať v Goodwoodu průměrnou rychlostí 88,5 kilometru za hodinu.

Porovnání zrychlování 0-40 km/h
Rychlost1. RSZpátečka
0-10 km/h
0,8 s
1,1 s
0-20 km/h1,3 s
1,8 s 
0-30 km/h2,6 s 
 2,9 s
0-40 km/h2,6
 3,6 s
Zdroj: Novinky.cz