Podle mluvčího MPO Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice z roku 2011. „O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuse a dalších meziresortních jednání,“ podotkl.

Ministerstvo životního prostředí podle mluvčí Jany Taušové bude ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. „Za důležité však MŽP v tuto chvíli považuje zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program,“ dodala.

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázáno na nákup nového vozu, a proto bude možné příspěvek využít i na nákup novější ojetiny.

Zpracovatelé: Žádat o dotaci se nevyplatí

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se provozovny o auta k likvidaci přetahují a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného MŽP. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut, letos to má být 40 miliónů Kč. V letošním roce se ale změnily podmínky pro čerpání dotace. Ta již nemá být vyplácena na vozidlo, ale podle zpracovaných komodit.

„V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu klesne na polovinu,“ uvedl Petr. Dotace navíc klesla z loňských 500 na 412 korun. Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, MŽP chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132 000 aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci tzv. polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový je nepřihlásil. Pokud majitel registraci nedokončí do pololetí, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech ale vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.