„Vůz vymyslel a sestrojil v roce 1933 architekt Buckminster Fuller. Postavil tři kusy, jenomže při jedné zkušební jízdě se auto převrátilo, těžce se zranil investor i konstruktér a tím tento projekt skončil,“ přiblížil jeden z důvodů, proč dymaxion nikdy nebyl vyráběn sériově, majitel renovátorské firmy v Kopřivnici-Lubině Vítězslav Hinner.

Amerického architekta fascinovaly aerodynamické tvary. „A protože nejaerodynamičtější tvar je vodní kapka, tak se snažil vůz tomuto tvaru přizpůsobit,“ popsal technik Ecorry Jaroslav Špaček.

„Fuller vzal podvozek z Fordu B a otočil ho. Motor se tak ocitl vpředu a náprava vzadu. Za motor pověsil třetí kolo, aby se vůz mohl dozadu zužovat a vytvořil tak požadovaný tvar kapky,“ uvedl technik, který na šestimetrovém dymaxionu odpracoval bezmála tři tisíce hodin a zná ho tudíž dopodrobna.

„Je to takový americký velorex. Než se s tím člověk naučí, je velký problém udržet rovný směr,“ popsal Špaček. Když už se to řidiči podaří, může s téměř dvoutunovým strojem jet až 130kilometrovou rychlostí.

Dymaxion

Dymaxion

FOTO: Jiří Tomaškovič, Právo


Řízení je velmi obtížné

Ve většině případů Ecorra historická auta renovuje, v tomto případě ho téměř celé postavila. Podvozek s motorem dostali renovátoři z USA, dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. „Z Ameriky přišel podvozek, který ale neodpovídal tomu, jak měl vypadat. Musel se proto celý upravovat, aby se dovnitř vůbec někdo vešel.

Bylo nutné například o 30 centimetrů posunout řadicí páku, aby bylo možné nastoupit a sednout si za volant,“ přiblížil Špaček. Dymaxion má volant sice vlevo, dveře ale pouze vpravo. Nastupuje se tedy od spolujezdce. „Takových úprav, které ve výsledku vůbec nejsou vidět, tam byla spousta,“ doplnil Špaček.

Dymaxion

Dymaxion

FOTO: Jiří Tomaškovič, Právo

V Kopřivnici na téměř holý podvozek připevnili dřevěnou kostru, vůz oplechovali, připevnili sedačky či plátěnou střechu. „Byla to jiná práce než renovace automobilů. Těžko se to srovnává. Máme zkušenosti s aerodynamickými tatrovkami 87 a to k tomu mělo hodně blízko,“ řekl renovátor Špaček.

Majitelem Lane Motor Museum v Nashvillu v Tennessee je Jeff Lane. „Má muzeum neobvyklých konstrukcí a zajímají ho slepé uličky, kterými se automobilky vydávaly. Sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta.“

Ecorra už pro muzeum pracovala na sněžných sáních Tatra a vozidle Helica poháněném vrtulí.