1. Zimní obutí

Naprostá samozřejmost, bez zimních pneumatik s patřičným vzorkem na silnice ani nevyjíždějte. Mějte kvalitní obutí na všech čtyřech kolech, minimální vzorek by měl být 4 mm. Poznámka zejména pro nevyježděné řidiče: pokud jsou venkovní podmínky velmi špatné a vy se na cestu necítíte, nesedejte za volant. Pokud přeci jen vyjedete, vždy mějte dostatečnou časovou rezervu (což se samozřejmě lehce říká).

2. Důkladně očistěte auto od sněhu a námrazy

Cyničtí diskutéři se pod článkem budou následující radě posmívat, je totiž samozřejmě banální, leč ne každý se jí řídí. Když autor článku před mnoha lety dělal se současným mistrem ČR v rallye Václavem Pechem rozhovor o tom, jak správně řídit v zimě, byla jedna z jeho rad - hlavně si očistěte před jízdou pořádně auto, ať tam nemáte průzor jako v tanku. Velice jednoduché. Jenže těch, co poctivě odstraní sníh ze všech oken a střechy, ani zdaleka není sto procent.

3. Předvídejte, nechte si patřičný rozestup

Tohle stokrát omleté pravidlo platí zima nezima, jeho nedodržování je však příčinou velkého množství dopravních nehod. Při jízdě v zimě jezděte pomaleji (není ale třeba jezdit přehnaně pomalu, to zdržuje ostatní provoz) a dávejte si větší odstupy od aut před vámi. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu, a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce.

Chybou je rovněž příliš spoléhat na elektronické strážce typu ABS či ESP. Ano, jde o velmi užitečné pomocníky, ale když jednoduše překročíte fyzikální zákony, žádná elektronika vám nepomůže. Chybu dělá i ten, kdo se přespříliš spoléhá na pohon 4x4. Ten sice zlepšuje trakci, zázraky ale nedovede.

4. S volantem zlehka, stačí točit méně 

Pokud se vyhýbáte na sněhu či ledu překážce, netočte příliš volantem, stačí jenom malý úhel natočení - jinak je velká pravděpodobnost, že dostanete smyk. Důležité je také dívat se tam, kam chcete jet, nikoli na překážku a zatočit volantem včas.

Jak na volant při smyku: řidič by neměl reagovat na samotný smyk, ale o pár setinek vteřiny dříve, než se u auta rozhodí záď – a u auta s předním pohonem ubrat plyn nebo dát volant kontra.

5. Osahejte si povrch

V zimě se může stát, že chvíli jedete po mokré vozovce (tam, kde svítí slunce a je nad nulou), a když o chvíli později vjedete do lesa, rázem máte pod koly sníh či led. Obzvláště nebezpečné jsou mosty, které rozmrzají zespodu. Pozor si dávejte i v okolí železničních přejezdů, kde se používá jiný posypový materiál (sledujte dopravní značení), jinak silničáři upravují i silnice v chráněných zónách (opět sledujte dopravní značky).

Zkušený šofér vždy chce vědět, na jakém povrchu právě jede. Jistě, mnoho informací získáte zrakem, čas od času je ale nutné „osahat” si povrch pod koly buď pomocí plynového pedálu (příliš nefunguje u vozů s pohonem 4x4), nebo přibrzděním. Vždy se ujistěte, zda daleko za vámi není žádné jiné vozidlo, a  přidáním plynu odhadněte prokluz předních či zadních kol (podle toho, kterou nápravu má vaše auto poháněnou).

Zkusit můžete také přibrzdění - podle blokování kol pak poznáte, zda se auto pohybuje na sněhu, ledu či mokré vozovce.

6. Jak správně brzdit

Vždy brzděte s rovnými koly, to platí i v létě, na sněhu je to obzvláště důležité. S brzdovým pedálem - pokud krizově nebrzdíte - pracujte lehce. U automobilů s motorem vpředu (naprostá většina modelů) můžete před zatáčkou mírně přibrzdit a přenést tak váhu dopředu. Auto o něco ochotněji zatočí.

Zejména při jízdě z kopce využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.

Krizové brzdění před překážkou: u vozidel vybavených ABS držte sešlápnutý brzdový pedál i při vyhýbacím manévru (většina řidičů to ví, ale většina na to v praxi zapomíná!). Na pedál brzdy šlapejte rychle a hodně razantně – jako když chcete sešlápnout plechovku.

7. Do kopce na vyšší rychlostní stupeň

Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor „snese“. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pokud to situace dovolí, zkuste v prudkých kopcích bez provozu jet nikoliv rovně, ale s mírným vybočením doleva a hned poté doprava. U aut s pohonem zadních kol při problémech pomáhá - pokud to je realizovatelné - řádně zatížit zavazadelník nebo dozadu naložit dva tři cestující.

Pozor na zhasnutí motoru, po zastavení už většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete. Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostní stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.

8. Když ztrácíte kontrolu nad autem

Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.

U automobilů s předním pohonem se automobil valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno.

U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí „zadek“ a je naopak nutné dát volantem kontra, jinými slovy točit proti směru zatáčky (u levé zatáčky točíme volantem doprava). Zkušení řidiči čtyřkolek mohou při nedotáčivém smyku přidat plyn a nechat se „vytáhnout” ze zatáčky zadními koly - chce to hodně citu a nutnost je mít tuto techniku mnohokrát vyzkoušenou mimo běžné silnice.

9. Bourejte vždy předkem vozidla

Co dělat, když je srážka nevyhnutelná? Především bourejte vždy předkem vozidla, kde je nejvíce deformačních zón (viz dále). Výhodou je, pokud posádka bourá při vědomí, tj. nespí. Tělo má pak větší šanci se na náraz připravit – nohy i ruce by těsně před srážkou neměly být natažené, tělo zatlačte do sedačky. Nezapírejte se rukou či nohou za palubní desku, pokud má vaše vozidlo airbag, při jeho vystřelení by vám v takovém případě ruku či nohu velmi pravděpodobně zlomil.

Důležité je sklonit bradu na hruď – zmírníte tím následky nárazu pro krční páteř. Samozřejmostí je použití bezpečnostních pásů, a to i vzadu! Nepřipoutaný cestující by mohl poranit nejenom sebe, ale i pasažéry vpředu. Ale pokud nejste připoutaní od začátku jízdy a zrovna bouráte, s nezapnutými pásy už nic nevyvedete...

10. Jízdu na sněhu natrénujte

Najděte si opuštěné parkoviště nebo nepoužívané letiště a vyzkoušejte si, jak se auto chová, když prudce sešlápnete brzdu, zkusíte vyhýbací manévr nebo najedete příliš rychle do zatáčky. Pokud máte auto s pohonem 4x4 nebo zadním pohonem, užijete si na sněhu i spoustu zábavy.

Majitelé aut s klasickou ruční brzdou se musí spolehnout na ni a zkusit, jak se auto chová po zatažení ruční brzdy s vyšlápnutou spojkou. V některých situacích, například když se nezvladatelně řítíte na překážku, je to dobrý způsob, jak auto stočit na druhou stranu. Chce to ale hodně cviku.